lördag, mars 09, 2013

En ledig (?) lördag

I torsdags när jag satt mig på tåget och väntade på avgång på väg hemåt, ringde B. Han satt på akuten med ett jack i handen och väntade på att bli sydd... Oups... Så småningom kom han hem med 6 stygn i handen och läkarorder på 2 veckors sjukskrivning. Jag förmodar att det är den tiden det tar för såret att läka, och i hans jobb är det ju svårt att hålla handen stilla. Jag hade väl kanske kunnat jobba med en sådan skada men det hade definitivt inte gått lika fort på tangenterna.

Planen att köra iväg allt ris från de senaste helgernas röjning bland syrenbuskarna, lades således på is...

Däremot konstaterade jag att allt annat skräp - från gamla tavelramar till pappkartonger - som jag samlat ihop i uterummet de senaste veckorna, kunde jag ju faktiskt lasta in i bilen och köra till återvinningsgården alldeles själv. Jisses så skönt att bli av med en massa skräp...

På hemvägen stannade jag till på den lokala elfirman och investerade i ett lysrör (som varit kasst i badrummet länge) och en ny vattenkokare - den gamla sa upp sig imorse och fick därmed följa med till återvinningen...

Hem, lite lunchfika och sen ut och börja rigga husvagn. Det är nämligen av någon outgrundlig anledning så att den ska besiktigas före mars månads utgång. Lyckligtvis gick det att få en lördagstid i närliggande stad, annars är det ju lite bökigt eftersom jag inte ens FÅR köra ekipaget. Eftersom husse då är lite justerad, så fick jag engagera mig mer än vanligt i att veva stödben osv. Kärran gick i alla fall igenom besiktningen och det är ju skönt.

När vi ändå var ute och for passade vi på att handla lite och vid hemkomst vidtog hundpromenerande (dom "hjälpte till" när jag lastade bilen i förmiddags för övrigt, så de hade motionerat rätt bra hemma på tomten). Sen är det bara att gilla läget, husse brukar ju ofta stå för matlagningen men med en hand i paket går det liksom inte, så jag fick fixa kvällens middag också. Nu funderar jag som bäst på att stänga in mig i badrummet med en hund i taget och träna lite.

Ledig, var det nån som sa ja...

6 kommentarer:

Unknown sa...

Hoppsan! Rätt eller fel hand, så att säga? Snabb läkning hoppas vi på!

Bibbi sa...

Vänsterhanden visserligen, men det är "filén" under tummen så han är rätt handikappad hela tiden. Framför allt går det ju inte att jobba i ett sånt jobb utan TVÅ fungerande händer. Jag hade kanske kunnat hålla mig flytande även om saker gått klart långsammare.

Unknown sa...

Aj ja den vill man ha hel. Helt klart bäst att inte jobba.

Agnetha sa...

Tips från en "insider"; besikta husvagnen på hösten nästa gång. Mycket bättre så behöver man inte stressa med det på våren ...

Bibbi sa...

Agnetha, FÅR man ens åka in före "besiktningsterminen"? Jag tror vi pratar november-mars på vagnen och i november är det allt som oftast sämre väglag här nere...

Agnetha sa...

Hej!
Husvagn följer inte slutsiffran i reg.nrt, utan "vartannat år" gäller. Och man kan göra oftare än 2 år om man vill, så att man kan anpassa sig till tidig höst t.ex. Se info nedan:

"Första besiktningen ska göras senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk. Därefter ska besiktningen göras vartannat år, senast 2 år efter den föregående fullständiga kontrollbesiktningen."