onsdag, maj 08, 2013

Bloggtorka igen

Jahapp, nu klarar jag inte ens att blogga en gång i veckan längre...?! Eller jo, bra precis...

Det brukar finnas 2 skäl till bloggtorka hos mig och det är a) för mycket att göra och b) för lite som händer. Just nu är det nog lite kombo. Fullt upp men eftersom hundarna nu får behandling mot noskvalster inga träningar och tävlingar att rapportera om... Vi håller dem borta från klubben tills snörvlandet har avtagit.

Detta betydde att jag fick ställa in deltagandet i första deltävlingen i årets KM agility. Det är 4 deltävlingar och här snackar vi prestige... Dock var deltagandet i torsdags väldigt glest - Otto "sjukskriven", någon var bortrest, en annan på kurs på annat håll. Fördelen blev att, eftersom poängberäkningen är beroende av antalet deltagare, den som faktiskt startade fick inget ointagligt försprång. ;-)

I lördags var det "en förmiddag på skjutbanan" som gällde. Husse övningssköt på älgbanan. Jag och Kompiz hoppade ur bilen uppe vid vägen och gick så sakteliga ner mot parkeringen, övade kontakt, gå i koppel "ordentligt", lekte lite osv på vägen. Han var mer brydd av en fågel som började skrika i skogen och de bilar som passerade, än av skotten. Skönt att se! Den här metoden har B kört med samtliga sina hundar när det gäller skottvana och vi praktiserade det således även med Lazer (där var det dock inte på skjutbanan utan på jaktmässan på Bosjökloster). Visst är det säkert så att jakthundar har ett "genetiskt försprång" när det gäller skott många gånger jämfört med en del andra raser, men att inte göra så stor affär av att det smäller känns taktiskt riktigt för mig. Funderar mer o mer på om inte många skapar sina egna problem inom brukset eftersom skotten där blir så situationsbundna - och varje skott blir en "happening" eftersom det tar 1 minut mellan (under platsliggningen). Nåja, vem är jag att "döma"... Till slut satt i alla fall jag och Kompiz på parkeringen, kanske ett 30 tal meter från skyttarna, och när han la sig ner och slumrade lite kändes det helt OK!

Resten av dagen ägnade vi åt lite pyssel hemma (fick mina dahlior i jord (inne i uterummet än så länge) och hibiscusarna fick större krukor bl.a.), lite mat och lite slappande. En ovanligt lugn lördag helt enkelt!

I söndags skötte B grillen på klubbens rallylydnadstävling. Jag var med och assisterade grillmästarn och var lite allmänt behjälplig. När vi kom hem blev det promenad i det vackra vädret med egna hundar, lite allmänt fixande och sen var det tänkt att grillen hemma skulle startas. Lagom när det var dags blev husse utringd på jourjobb... Nackdelen med att bo ihop med en hantverkare med såna funktioner. Nåja, när han var på väg hemåt startade jag grillen och till slut fick vi våra köttbitar. Men det blev rätt sent...

I måndags blev det alltså ingen agilityträning utan istället slog vi i agilitygruppen våra kloka huvuden ihop och gjorde planeringen för tävlingen vi har den 25 maj, räknade rosetter och priser m.m. Rätt skönt när man på 1½ timme stökat undan sånt som annars brukar ta rätt mycket tid. Ibland är det verkligen bra att göra saker fokuserat.

Igår hade vi nybörjarkurs i agility, jag och husse. En av deltagarhundarna fick verkligen totalt tokfnatt, det var MYCKET spring i benen... Hemläxa: Träna kontakt och "sitt kvar"... De är lovande ändå, de här deltagarna.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jo men självklart, om ingen tvåbening reagerar över skotten och de händer vid andra tillfällen också (än typ plats) är det ju inte roligt att varken stressa upp sig att bli nyfiken...

Du får ägna dig åt trädgårdsfoto istället för att skriva, det var ett tag sedan du visade upp dina alster :)

Bibbi sa...

Kameran är hos doktorn och har så varit i över en månad. De ringde när jag var på väg upp till Sthlm o surrade om att det felet inte gick på garantin, var jag beredd att betala x kr, ja det var jag ju för det var ju billigare än att köpa ny kamera. Sen har jag inte hört något. Idag ringde jag upp o frågade vad som händer, då skylldes det friskt på verkstaden (killen jag pratade med sa att han skämdes) men på plussidan ligger att de nu konstaterat att det trots allt går på garantin. Och nu väntar de på en reservdel... Sen så kommer det, än så länge är det inte så mkt som blommar!

Lotta sa...

Jag har inte bara blivit dålig på att blogga utan även dålig på att läsa bloggar... Det här inlägget hade jag missat.

Den metoden att träna skott är rätt populär att använda sig av här och rekommenderas friskt till de som vill träna på ett klokt sätt.