lördag, maj 18, 2013

Intåg i sommarhagen?!

Kristi Himmelsfärdshelgen drog vi till Gränna med husvagnen, klart sommartecken... :-)

Det var jaktmässa på Elmia så vi tillbringade en dag där. Det är kul med mässor där man kan och får ta med hund in på området. Otto upplyste mig om att han ville vara med i apporteringstävlingen, när han såg vad labbarna höll på med i vattnet... Jag vågade dock inte riktigt ge mig på en sån övning även om tävlingen var öppen för "alla som ville". Har ju inte direkt tränat apportering med Otto så det kändes inte värt "risken".

Sen var vi ute på Visingsö en dag också och promenerade i skogen där. Det har vi gjort förut och det är klart värt färjekostnaden! Fantastiskt fint upplagda promenadslingor i skogen.

I veckan som gick var det fullt upp på olika sätt och nu är husse iväg på SBKs kongress. Själv har jag idag varit och tävlat i Malmö. Årets trend verkar vara att det på tävlingar med både klass 1 och 2 börjar med hopp 2 Large, och slutar med Agility 1 Large. Ibland svär jag över beslutet att flytta upp Otto till hopp 2. Å andra sidan - det går ju att låta bli att anmäla. Ovan på detta så krockar "alltid" ag 1 Large och hopp 1 Medium. Måste få Otto ur den där agility 1an helt klart...

Idag hände det i alla fall INTE. Disk i hopp 2 var väl inte helt oväntat men kanske sättet den uppstod på, vi gjorde ett riktigt bra lopp (några svängar blev kanske inte helt optimala men det känns fortfarande lite ringrostigt med tävlandet) men så blev det strul i slalom och när vi tog om det så gick han ur och hastade in i tunneln efter?! Mer slalomträning behövs - men det visste jag redan...

Framåt eftermiddagen så blev det till att först banvandra ag1, sen banvandra hopp1 och byta till första start där (i ag1 hade jag sista startnumret redan). Lazer börjar faktiskt ta sig, men han har fortfarande lite svårt att hålla fokus hela vägen. Men, pusselbitarna faller så sakta på plats. :-)

Agility-1an kändes inte omöjlig, men det var en "staketsekvens" som kändes lite bökig på banvandringen. Nu var det inte riktigt där vi diskade oss och det är bara att inse, efter disk så ÄR jag inte riktigt lika "på"... Nåja, jag hittar flera bra saker i alla tre loppen så det var en helt OK dag. Dessutom var det verkligen första sommardagen. När jag körde hem på eftermiddagen visade bilen att utetemperaturen var 28 grader...

Inga kommentarer: