måndag, augusti 19, 2013

Tiden rusar iväg!

Oh my God... Ett klassiskt citat i resterna av den ursprungliga projektgruppen på jobbet. Enligt uppgift (jag var inte med vid tillfället i fråga) yttrat av en "ombordkonduktör" på en klassisk dubbeldäckare i London, när en i gänget i princip slängde sig ombord på bussen i farten (efter att de andra faktiskt hunnit ombord vid hållplats) med en korv i näven.

Nåja, ungefär så kände jag i förra veckan när jag insåg att halva augusti gått. Och nu lite till. Oh, my God... Innan man vet ordet av så är hösten här, och julen och ett nytt år. Återigen citerar jag en gammal Niklas Strömstedt-låt: När jag var liten, var sommaren lång...

Nåja, vad har jag  gjort de senaste 2 veckorna?
Tja, den 3 augusti var vi i Höör och tittade på Tollingjaktprov under Tollarspecialen. En annorlunda jaktform som varken B eller jag kunde något om innan. Skulle vara kul att se det under praktisk jakt!
Inget besök i Höör utan en tur in på Teba... Därifrån kom vi med lite nya koppel, godis, tugg och fiskolja. Otto har lite tendenser att ligga och tugga tass, fiskolja ska ju vara bra mot klåda. Vi testar!

Söndagen den 4 augusti gjorde jag ett nedslag som tävlande på den HU-klubb där jag tidigare var aktiv (är faktiskt inte ens medlem där längre, utan mitt HU-medlemskap finns på annat håll, eftersom jag sitter i distriktsstyrelsen måste jag ju vara medlem, även om jag är "övermogen" ungdom). Eftersom det var klass 2 och 3 så var det bara Otto som skulle startas i hoppklass och det gick snabbt över. Starten bestod av 2 hopp och sen en sväng kraftigt till höger. Rakt fram stod domare Jocke. Tjoho, sa Otto, honom vill jag hälsa på. Där tappade jag fokus och vid 4e hindret som var en tunnel blev det disk (fel ingång). Lustigt nog visade det sig senare på Facebook att det finns fler som har problem med att deras hundar gillar Jocke?!

Senare på eftermiddagen drog vi till Kompiz' uppfödare i Huaröd och la spår, grillade korv och hade allmänt trevligt. Lite sent blev det för vi var inte hemma förrän närmare elva på kvällen, men vad gör det när det är en sån där riktigt härlig sommarkväll?!

På jobbet har det varit tester av olika slag, inklusive byggande av testfall. Hej och hå.

En ny kurs har jag startat, som jag och bästa träningskompisen L ska hålla i. Hon blev dock tvungen att jobba första 2 gångerna men så här långt har jag väl lyckats reda ut det. Fortsättningsagility handlar det om och nu kör vi på med handling, belöningsövningar, kontaktfältsbeteenden, lite hoppteknik och annat smått o gott.

Det har varit klubbtävling i agility, deltävling 3 i KM-serien. Eftersom Otto inte kunnat vara med på någon tidigare deltävling så var ju kampen om mästartiteln körd men det retar mig ändå att vi diskade oss på ett ställe där jag verkligen borde kunnat reda ut handlingen bättre än jag gjorde. Lazer sprang på fint även om det blev en disk.

Vi har varit på Ljusfesten i Ängelholm och i samband med det hittade vi en vedugnspizzeria i Ängelholm, i fortsättningen blir det nog till att köra dit när vi blir pizzasugna för det är något annat än vanliga pizzor!

Det har varit utställningskurs på klubben med bästa M som inlånad instruktör och jag var med som "markservice", och passade på att träna lite med egna hundar (ny metod för vippen med Lazer på gång, inkluderandes bord, godisskålar och kudde...) och lite annat pyssel.

Vi har hunnit spåra "på hemmaplan" också och det var nog det bästa spårarbete Lazer har gjort, så övning ger klart färdighet. Han markerade alla 3 träapporterna, inte supersnyggt, men tydligt nog för att det skulle gett betyg på tävling, vågar jag påstå. Sen var det lite hög nos där jag misstänker att vi haft rådjur på besök medan spåret låg till sig, en tillsägelse räckte och han gick tillbaka på spåret igen. Mer spårträning måste till!! (Typiskt att jakten börjar nu = svårare att få tillgång till träningsmark)

I förra veckan var vi (jag och L) på "kurs" hos Petra när himlens portar öppnades. Lite undrar man ju hur galen man är, men nu ska vi klara att tävla om det ösregnar i alla fall!!

I lördags blev det hemmapyssel och inköpsrunda. Husse jagar bock för tillfället så nattsömnen blir lite småstörd emellanåt (han kommer hem sent och sticker tidigt).

I söndags fick Otto ledigt från tjänsten som jourhavande eftersökshund och Kompiz inträdde som vikarie. Jag lastade Otto, Lazer och L med hundar i bilen och körde till Ystad för att tävla agility. Det gick - inget vidare. Började med Otto i agilityklass. Där var det en slalomingång som egentligen inte borde varit något problem men jag var lite långt fram och då missade han första porten. Sen blev det strul inne i slalom och på vägen tillbaka tröttnade Otto på mitt tjat och tog ett hopphinder på helt eget bevåg. Sen hoppade han nerfarten på balansen som var näst sista hindret. Mental notering: Träna balans som "upploppsraka".

Lazer gjorde ett riktigt fint hoppklasslopp - ända tills jag kom vilse i min handling, jag hade nog ett hjärnsläpp under banvandringen och felbedömde totalt hur långt jag skulle hinna medan han var inne i platta tunneln. Som dessutom hade ett släp av modell "lätt". Till slut ville jag inte tjafsa mer med honom utan lät honom springa på, vilket han gjorde bra. Skicka och stick funkade fint i böjd tunnel-däck-hopp på raksträcka. Mental notering: Träna bakombyten...

Ottos hoppklass 2-lopp gick åt skogen redan i starten. 2 hopphinder rakt, därefter sväng till höger "threadle" mellan 2 och 3. Och vad stod rakt ut i banan från hinder 2 - jo en domare. Inte Jocke denna gång utan en danska, som jag inte tror vi tävlat för förut. Det spelade ingen roll för översocial agilitywachtel, på vägen till henne sprang han genom slalom och - disk. Det var dock en del annat som funkade fint så det tar jag med mig på pluskontot. Mental notering: Träna att ta hinder från fel håll och använda sväng-kommando.

Vi avslutade dagen med hoppklass i lag. Först ut i laget var jag. Även här bestod starten av 2 hopp och sen sväng till höger (dock rakt över hinder 3 denna gång). Rakt ut från hopp nr 2 stod - domaren. En finländare, tror jag det var. Otto umgås gärna över gränserna med våra nordiska vänner. Mental notering: Träna starter med 2 hopp rakt och sedan sväng - med något/någon lockande rakt ut!!

Det finns en del att träna på alltså... och snart börjar jaktsäsongen, och tävlingssäsongen slutar.

Inga kommentarer: