fredag, april 19, 2013

Rensa och röja

Eftersom mina föräldrar har flyttat till lägenhet men huset där jag växte upp finns kvar (åtminstone ca 1 år framåt) så har jag (och min bror) börjat "tjata" om att vi (läs hela familjen) borde börja rensa och gå igenom vad som ska sparas, kastas, säljas, skänkas bort osv, INNAN det blir "panik". Jag har ju hållit på med lite rensning i ett par års tid och försökt kasta osv när jag varit och hälsat på. Nu bokade jag in ett par semesterdagar och sa - nu tar vi tag i det här.

Sagt och gjort, igår styrde jag bilen mot Sollentuna. Efter en stunds fikande i lägenheten, satte jag och mamma igång med projektet "rensa och röja". Efter principen "ett rum i taget" så inbillar jag mig att det gick lättare att få mamma med på tåget. För den som eventuellt undrar var min pappa håller hus i detta så är han dels lite mindre rörlig rent fysiskt (slitna knän m.m.) och dels har han väldigt svårt för just att kasta saker ("kan vara bra att ha")... Alltså är det lugnast för oss alla om han inte är så aktiv i det här projektet. Idag fick han vara med och köra till "tippen" (där kollas tydligen registreringsnummer på bilarna, så man är bosatt i rätt kommun, så att köra dit med min Skåne-reggad bil kändes som att be om problem) och direkt kom frågorna när jag och mamma lastade in saker - "vad är det där, ska det verkligen kastas, är det inget som kan användas"... NEJ! Blev svaret.

Ett litet stopp i rensningen blev det när jag och mamma tog en tur för lite shopping (som det inte blev så mycket av för jag hittade inte det jag ville ha) inklusive inköp av mat. Mitt i matinköpen ringde min bror - och var på plats i huset. Alltså blev det ett par timmars röjande under eftermiddagen också och nu har vi ett par lass till att köra iväg imorgon. Nu säger även mamma "oh så skönt att bli av med allt detta".

Jag tog på mig ansvaret för kvällens matlagning och det blev http://www.ica.se/recept/kassler-i-ugn-med-klyftpotatis-715746/ - med viss modifiering av såsen och tillägg av lite cocktailtomater på toppen av anrättningen.

Det är kanske lite tveksamt om jag kommer att få med mig allt som "ska" med mig hem den här gången, men nu har vi alla fall lådorna helt klara. Inget mer löst krafs som ligger "här och där".

Inga kommentarer: