onsdag, juni 12, 2013

Disk, disk, disk, disk, disk och... 34:e plats...

Långhelgen som gick kombinerade vi ihop husvagn och hundtävling. Det var stor agilitytävling i Halmstad lördag-söndag, vi tuffade upp redan i torsdags med husvagnen och parkerade på First Camp Tylösand, där senare 2 klubbkamrater anslöt med respektive för stugboende. Fredagen ägnade vi åt lite utflykter, bl.a. till Engelsons i Falkenberg innan jag mötte upp klubbkompisarna på SBK Halmstadsavdelningen och satte upp tälten.

På lördagen var det L med A som var först ut, och det var deras debut i hoppklass 1. Att man diskar sig i debuten är ju inget ovanligt och jag är övertygad om att L som är en klok människa tog med sig det som var bra - likaväl som det som var mindre bra. Det som inte funkar är ju liksom en indikator på vad vi behöver träna på... Jag fick det lite körigt då banvandringen för Lazer körde igång när det började dra ihop sig för start med Otto i hopp 2:an. Husse fick alltså hålla hund medan jag banvandrade. Detta var ingen bra uppladdning visade det sig. Vi har vid tidigare tillfällen konstaterat att det är dumt att försöka "gömma undan" husse, det har fungerat bättre att parkera honom helt öppet vid målet. Den här gången hjälpte det inte. När jag satt upp Otto för start och gick iväg så gick nosen upp i vädret och sen var det loppet förstört, typ. Med facit i hand kan jag konstatera att jag nog borde ha gått tillbaka och "satt om" den förvirrade wachteln, men det är alltid lätt att vara efterklok. Lazer är ju fortfarande fladdrig när det gäller att köra bana men vi kämpar på och en vacker dag så sitter det. Ottos agility1-lopp på eftermiddagen, ja - där kom den där 34:e platsen. Man blir inte bättre än så på 10 fel... Tiden hade i o f s räckt till en 10e plats och pinne, om vi varit felfria. Och då var 5 av felen en vägran pga förbisprunget slalom! De andra 5 felen var kontaktfältet på balansen. Slutsats - bara (hrm) att fortsätta nöta kontaktfält med targets på träning.

Söndagen var det upp med tuppen för då var det jag som var först till start i ag 1. Efter "vingliga" kontaktfält (jag har ingen aning om vad domaren eventuellt visade) så diskade vi oss när Otto drog ur slalom för tidigt och in i tunneln som var nästa hinder. Slutsats - träna med tunnel efter slalom. Detta har vi sett förut att det är svårt... I hopp-2an var det mycket surr kring starten, jag är mycket nöjd med att min plan höll och att Otto även satte slalomingången som var hinder nr 4. Sen när han kom ur det så tog han långhoppet istället för det hopphinder som var numrerat som nr 5 och så var den diskningen ett faktum. Så länge vi harvar kvar i agility1 så gör det mig inte så mycket om det inte håller till hela lopp i hoppklasserna. Faktiskt gör jag hellre något som är riktigt bra, som starten jag nämnde nyss, och diskar senare, än gör ett "halvbra" lopp.

I hopp1-large blev det strul då många hundar kraschade däcket och efter x ekipage bröts klassen, däcket bars ut och ett hopphinder ställdes in, och så började man om igen... Först vid 16-tiden på eftermiddagen var det Lazers tur. Han fixade startrakan (för den var RAK) jättefint, satte slalomingången (efter lite annat strul så då var vi redan diskade) men sen orkade han inte mer och fick syn på tältet och buren. HEMMA! sa han och rusade dit... Uppenbarligen är det jobbigt att vara på tävling även om man har sin bur att vila i.

Sen var det bara att packa ihop allt och köra hem, och packa ur allt som skulle packas ur. Rätt lagom att köra knappa 10 mil för en sån här utflykt faktiskt.

I måndags tränade vi på klubben och då hade jag snubblat över en "tunnelklass" på nätet som Ninnie Lindvall, som jag hade som lärare på agilityinstruktörsutbildningen, hade ritat. Vi byggde upp den och körde. Den var nog svårast för oss på 2 ben som skulle hålla koll på hinderordningen! Lazer tyckte det var störtkul så det kändes bra att hans självförtroende fick växa lite efter söndagens "flopp".

Igår hade jag och B kurs - 3 deltagare på 2 instruktörer...

Och ikväll - är jag hemma. Man behöver sånt också, har jag märkt. Husse är sjukskriven pga en inflammerad lårmuskel, så hundarna har i alla fall sällskap av honom hemma hela dagarna för tillfället.

Inga kommentarer: