måndag, november 04, 2013

Hållbar hund...

Igår var det föreläsning på temat "Hundens hållbarhet" på klubben. Vi hade besök av en hundfysioterapeut som dels berättade om vad man ska/kan tänka på för att hunden ska hålla rent fysiskt, dels visade vad hon tittar på vid en undersökning (Lazer var demonstrationsobjekt och hade väl inga större skavanker, ömmade lite i höger ljumske, överrörlig i armbågarna - sån tur att jag aldrig stretchar! - och dåligt musklad på insidan av låren). Dessutom fick vi prova-på att låta hundarna jobba med pilatesbollar, vilket då ska vara bra för den lille svartes dåliga lårinsidor - så jag köpte mig en boll. Nu behöver jag bara en pump också...

Bland allt intressant som sades, var det en sak som jag fastnade lite extra för. Att man faktiskt ska låta hunden "vintervila". När tävlingssäsongen är slut, ta minst en månad då man INTE tränar agility, lydnad eller vad man nu tävlar i, och ägna den åt promenader och "ha roligt". Sen bygga grundkondition och styrka. Detta känner jag att det blir mindre och mindre av i dagens hundvärld, i synnerhet i takt med att det blir mer och mer vanligt med inomhusträningshallar! Man "måste" träna året om, liksom... De senaste vintrarna när det har varit snö och kallt har flera av mina träningskompisar varit jättefrustrerade, medan jag har känt att "hundarna mår inte dåligt av att vila".

En annan sak som jag också fastnade för var detta med - när kan man börja TRÄNA sin hund, när är den färdigväxt?! De flesta "normalstora" raser är faktiskt inte "vuxna" i kroppen förrän vid 1 års ålder. Också detta upplever jag som intressant, med tanke på den tendens jag framför allt tycker mig se i agility - hundarna ska helst vara kvalade till SM (typ) vid 2 års ålder. Och då får man ju inte börja tävla förrän vid 18 månader... Eller de som "måste" stå på startlinjen i appellen i bruks, när hunden är tävlingsmogen enligt reglerna dvs vid 12 månader. Jag har många gånger funderat på hur länge håller dessa hundar rent fysiskt? För ett antal år sedan var jag på SM, det var på den tiden då man fortfarande körde lydnad, bruks och agility tillsammans. Vi satt och tittade i programmet och konstaterade att majoriteten av de kvalade hundarna var, oavsett gren, 6-8 år gamla. Men det var då det.

Plötsligt känns det som att det inte gör så mycket att Lazer, vid snart 4 års ålder, "bara" har en pinne i hoppklass 1, inte ens är godkänd i appell och inte startad i lydnad. Vi har i alla fall roligt, och han är inte skadad rent fysiskt. :-)

Efter föreläsningen hade vi "Halloweenpromenad" med tipsrunda och efterföljande soppa, och därefter följande kaffe och kaka. Inte så stor uppslutning men tillräckligt många för att vi skulle ha trevligt.

Inga kommentarer: