måndag, juli 08, 2013

Semester! Eller??

Torsdag och fredag ägnades jobbmässigt åt att "städa undan" inför semestern. Detta inkluderade bl.a. en liten "fältstudie" där vi (jag) fick en aha-upplevelse kring en inrapporterad "konstighet". Bra känsla (även om det varit bättre utan "konstigheten") att kunna gå hem och ha ett någorlunda tomt skrivbord.

I torsdags hade vi lite grillning på klubben som "tack för hjälpen" till de funktionärer som ställde upp vid agilitytävlingen för en dryg månad sedan. Ja, tiden rinner iväg. Det var kanske en tredjedel av de inbjudna som kom, men det är ju en knepig tid nu med semestrar och andra aktiviteter.

I lördags rivstartade semestern med - agilitytävling. För en gångs skull var det lite sovmorgon eftersom allra första banvandringen inte var förrän 09.30 och jag inte skulle tävla förrän framåt 12-tiden. Då vaknade hela hundflocken kl. 5 och var kissnödiga och hungriga och... ja, just det... Såna dagar funderar man ju onekligen på guldfiskar eller frimärkssamlande som alternativa fritidssysselsättningar.

Den här gången bar det iväg till Svalöv och där har jag varit en gång tidigare, för nästan 10 år sedan, när jag tävlade lydnadsettan med Hampus. Den tävlingen glömmer jag aldrig - 159,5 poäng...

Agilityettan med Otto började med hopp, A, hopp-hopp och sen en sväng där jag bestämde mig för att sätta allt på ett kort och INTE försöka dra Otto den "längre" vägen runt ett hinder utan fånga upp honom mellan hindren. Uppenbarligen behöver vi träna mer basic "accel-decel" (jag spinger-han springer, jag stannar-han bromsar) för när jag stoppade upp och vrålade "Otto" så drog han på första bästa hinder han såg - som var en tunnel. Helt fel hinder, alltså. Som jag tidigare konstaterat så tappar jag fokus efter disk och när han dessutom hoppade från nerfarten på balansen, då gick jag av banan.

Förmiddagens glädjeämne var L med sina 2 cavalierer som med stabila (om än inte supersnabba) lopp placerade sig 5:a och 6:a i small-klassen och därmed fick båda "tösernas" första pinnar.

I eftermiddagens hoppklass gick klubbkamraten J in med ett tidigt startnummer och satte ett riktigt kanonlopp. För egen del försöker jag ju alltid fokusera på mitt eget och strunta i vad andra gör (har man sysslat med en idrott där man var upp till 9 deltagare i bredd på banan så har man "köra sitt eget race" i bagaget, mina bästa kanotlopp gjorde jag definitivt när jag inte brydde mig om omgivningen). Den här gången stod tältet så till så att vi satt på ett annat ställe och tittade, Lazer hade alltså ingen koll alls på var "flocken" fanns när jag plockade ut honom och rastade och värmde upp. Sen valde jag medvetet att låta honom sitta kvar i buren till ganska nära inpå vår start. Ville testa lite hur han reagerade på att INTE ha så lång "väntetid" vid starten. Jag TROR att detta kanske bidrog till att - det faktiskt funkade riktigt bra. Slalomingången (hinder nr 3) strulade men det var vi inte ensamma om, "raka" slalomingångar är det många hundar som har problem med, sen gick han ur för tidigt men SEN gick det. Ett förbisprunget hopphinder som vi fick "ta om" och sen gick det som på räls - ända tills det var 2 hinder kvar. Raksträcka med långa avstånd mellan hindren - då kan man lika gärna springa förbi... Jag tyckte det kändes "sådär" när jag kom i mål, mina kamrater sa att det var riktigt bra och nu när jag har sett filmen så instämmer jag. Det såg bättre ut än det kändes!

Det visade sig att Js kanonlopp räckte till klassvinst och första pinnen, inte illa.

Igår åkte vi till Jonstorp på förmiddagen och gick på marknad. Förutom allt "krimskrams" så förekommer det ju faktiskt en del äkta hantverk på sådana tillställningar och B hittade ett fint bälte med ett tennspänne med vildsvinsmotiv. Jag fyndade ett halsband med glashänge. Lite kryddor fick vi också med oss hem.

Väl hemma fortsatte husse med målningen av staketet (det projektet har pågått ett tag - regnväder bromsar ju upp sånt) och jag "städade" lite bland odlingarna.

Frampå eftermiddagen stack vi till skogs och la spår med L & L. Lazer var helt vild på en del av spåret och ärligt talat tror jag mest att benen gick utan att vare sig nos eller hjärna var särskilt inkopplad... Det var nog mer tur än skicklighet (och det faktum att jag lagt spåret själv) som gjorde att vi kom "på" igen, lagom till en vinkel som var preparerad med lite godis.

Idag började jag förmiddagen med ett (planerat) kiropraktorbesök. Sen hann jag med Ikea för lite småplocksinköp och Väla centrum för hämtning av en jacka som varit inlämnad på lagning, hälsokostaffären för inköp av "nyponpulver" efter förslag på jobbet när jag började prata om glukosamin (jag har knäppningar i nacken som inte kiropraktorn kan göra något åt + att mina gamla handbollsknän emellanåt väsnas ganska bra dom med) och Intersport för inköp av "GoreTex Clean+proof". Det ligger några jaktjackor och liknande plagg i tvättkorgen och det kan nog vara värt pengarna att tvätta dem med "riktiga" medel? Dessutom hade jag en rabattkupong på sagda kedja att göra av med.

Och nu - har husse dragit iväg för att hjälpa till med höskörden hos den kompis han jagar en del hos. Själv överväger jag en stol i skuggan och en bok. Fast det är ju en del saker jag "borde" ta tag i...

Semester = slappa? Knappast, va...

Inga kommentarer: