onsdag, juli 24, 2013

Semesterläsning

Naturligtvis har jag lyckats läsa ett par böcker också under semestern. Inte så många som jag skulle önskat, för det har varit fullt upp med annat (som syntes i förra inlägget).

Först ut var Arne Dahls senaste, Blindbock. Alla dessa böcker som ingår i en serie men kallas "fristående". Ja, jag hade då inte velat ramla in mitt i serien, inte! Den här gången jobbar poliserna i Europols "Opcop"-grupp med organiserad tiggeriverksamhet. Samtidigt som en man mördas på öppen gata i Stockholm. Fallen knyts, naturligtvis, ihop. Och i slutet av boken kommer "öppningen" som jag - faktiskt - väntat på sedan slutet av den första Opcop-boken, Viskleken. Saker och ting är inte alltid som de verkar! Möjligen har jag läst för många deckare, eftersom jag helt klart "genomskådade" detta redan för ett par år sedan...? Som mina bloggläsare nog fattat så är Arne Dahl lite "husgud" i deckarsammanhang för mig, de står i en klass för sig på något vis. Nu väntar jag spänt på sista (?) delen i Opcop-serien, den lär väl komma nästa vår någon gång...

Sen kom bästa träningskompisen L med hela Mari Jungstedts serie i en kasse. Det ÄR lite kul att sträckläsa och inte behöva vänta ett år på nästa del, så nu har jag gett mig i kast med kommissarie Knutas och hans kollegor. Jag som INTE skulle börja läsa några nya serier?? Först ut i serien - Den du inte ser. Lite knixigt blir det när man nyligen har läst Anna Janssons böcker, eftersom båda serierna (med undantag av Janssons tidigaste) utspelar sig på Gotland. Här är det någon som brutalt mördar kvinnor. Poliserna sliter sitt hår under utredningen, och naturligtvis knyts det ihop mot slutet. På ett inte helt oväntat sätt när man får facit! Klart OK deckarläsning.

Inga kommentarer: