fredag, juli 26, 2013

En semesterbok till - och hjärnans mystiska vindlingar

I onsdags var jag ensam hemma med hundarna hela dagen. På förmiddagen medan det var någorlunda svalt, pysslade vi lite på tomten (dom är bra på att aktivera sig själva bara man är ute med dem, de fyrbenta i vår flock) och sen ägnade jag mig åt att läsa ytterligare en Mari Jungstedt-deckare. Andra delen i serien, I denna stilla natt. En alkoholiserad fd fotograf hittas brutalt ihjälslagen och strax därefter försvinner en ung hästtjej spårlöst. Hur detta hänger ihop, tar det tid för kommissarie Knutas och hans kollegor att komma på. Vi återser också TV-reportern Johan Berg och hans stora kärlek Emma, som fortfarande velar mellan maken Olle och Johan. Intressant att kommissarien faktiskt verkar ha ett ganska normalt privatliv med fru och barn, krånglet på den fronten har författaren stoppat in hos de icke-polisiära huvudkaraktärerna. Det blir en rätt dramatisk upplösning och jag går inte in på detaljerna om någon mer än jag INTE har läst dessa böcker ännu. Funkar utmärkt som semesterlektyr, i alla fall. Lagom tjocka (ca 350 sidor) och inte allt för tunglästa.

Idag tog jag tag i en liten "rensning". I bokhyllan i arbetsrummet/inneförrådet har det stått två papplådor som det stått "B" på dvs det borde vara husses grejer i dem. Eftersom jag bad husse packa om en del andra "minnesprylar" på samma sätt som jag själv gjort (stor plastlåda med lock från Ikea, genomskinlig så man ser ungefär vad som är i den) så sa jag att "då flyttar jag över de sakerna som ligger i papplådorna också". Idag tog jag tag i det, och började undra hur min hjärna egentligen fungerar. Det var min handstil som skrivit husses namn på lådorna. Döm om min förvåning när den ena visar sig innehålla - två par shorts, fyra baddräkter och två bikinis... Den minnesgode vet att jag ifjol var övertygad om att mina badkläder fallit för åldersstrecket/storleksmässigt "gått ut". http://www.bibbisbryderier.blogspot.se/2012/07/sommarvarme.html
Så var tydligen inte fallet. Men - hur tänkte jag när jag la dem i en låda med husses namn på...? Ja, det lär jag aldrig få veta och storleksmässigt är samtliga plagg tveksamma.

Inga kommentarer: