söndag, juni 03, 2007

Chaufför och trädgårdsmästare

Ibland blir inte saker riktigt som jag tänkt mig.

Igår lyckades jag till slut ta mig i kragen och ge mig ut och springa, 2 varv på min lilla "runda" här hemma. Ett med vardera hund. Det här var första gången Otto fick prova på att vara med och jogga, han såg ytterst förvånad ut när matte SPRANG med honom i kopplet. Sen gick det undan!! Till skillnad från Hampus som är så seg, så seg. Det är tur att jag kan ha honom lös för annars skulle jag aldrig komma fram! Framför allt som det är meningen att jag ska komma upp i tempo framöver. Hm. Det är låångt kvar till "59-minuterstempo" dock!

Sen grillade vi lite och sen kom frågan: "Ska du med och titta på grisarna". Som mina vänner och trogna läsare vet, bor jag ju ihop med en passionerad jägare. Och vildsvin är ju i stort sett lovliga året runt (så länge de är av rätt storlek och inte har smågrisar osv). Jag var med en gång förra sommaren men då hände absolut INGENTING och jag somnade. Efter en kort inre kris bestämde jag mig för att åka med. Det var ju en fin kväll och frisk luft har ingen dött av och... ärligt talat är det nog frågan om jag inte sökte en ursäkt för att slippa ifrån mina "måsten" på den där listan som jag nämnde häromsistens!

Ganska snabbt efter att vi satt oss började vi höra ljud och grymtningar utanför kojan - riktigt spännande faktiskt!! Och sen kom en liten galt smygande i skogsbrynet (hrm, i ärlighetens namn fick B väcka mig för då hade jag somnat till). Lite orolig var den enligt B, jag såg tyvärr inte så mycket. Nu hade den ju all anledning till detta... För det var de sista minutrarna i den galtens liv. När svinet var flått och "avfirat" (gravöl skulle drickas när nu skytten hade chaufför med sig) och jag kört hem (jag tog en lur i bilen medan herrarna tog hand om jaktbytet) så var klockan närmare 3. Och då skulle B & Co upp och sätta granplantor (del av jaktarrende) idag på morgonen. Av förklarliga skäl fick jag vackert stiga upp och köra bil igen...

Väl i skogen tog jag och hundarna en promenad, det är ju alltid kul att komma ut på lite nya ställen. Själva plantandet tog inte så lång stund, men sen skulle det ju stannas på det ena stället efter det andra och tittas på rashöns och illrar (en i jaktlaget föder upp både och) och fikas osv...

Eftermiddagen har jag ägnat åt att plantera de clematisplantor som vi köpte extremt billigt (20 kr st) för en vecka sedan. Jag hade en idé om att sätta dessa så att de ska kunna klättra i en STOR syrénbuske vi har på framsidan. Vad jag inte tänkte på (eller nåja - förträngde?) var att syréner har en väldig massa rötter. Eller så hade jag hoppats att B skulle gräva? Nåja, jag fick i alla fall gräva själv... Nu är ju detta ett experiment och eftersom plantorna var så billiga så är det ju ingen katastrof om det inte fungerar. Helt säkra på ev. resultat kan vi ju inte vara förrän om ett år ungefär. Dessutom köpte jag lite andra plantor i veckan som också skulle ner i jorden och så rensade jag ogräs.

Nu ska jag "bara" ta mig i kragen och gå ut och träna på RUTAN... Ska nog passa på efter kvällsrundan med grannarna. Sen blir det tidig nattning ikväll. Imorgon är det kontorsarbete igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du fått tag på en "helvetes-clematis" med små vita blommor så kommer det säkert att fungera. De verkar inte ha några som helst krav på sin omgivning utan växer ohämmat!

http://vallterrier.wordpress.com/2007/06/03/dom-kan-bara-dom-vill/

Anonym sa...

Låter mkt skoj det där med grisarna! Roligare än snigeljakt;) Och angående din kommntar hos mig.... det tycker jag visst att du ska ha!! :)
/M