söndag, juni 10, 2007

Vilken värme!!

Vi börjar med lite trädgårdsbilder!!
Doftpion
som jag köpte ifjol - har redan lyckats glömma namnet?! Att den överlevde Ottos framfart i rabatterna i vintras är ett mindre mirakel!
Ros
av okänd sort som ingått i köpet av hus och tomt...
Blå iris
som bor i dammen.
Och så röda näckrosor!

Ja man ska väl egentligen inte klaga men när det är uppåt 30 grader i första halvan av juni, då känns det lite i häftigaste laget. Och eftersom jag har en hund som är värmekänslig så var dagens "framträdande" på Åstorps BK inte någon direkt succé. Detta visste jag väl nästan på förhand eftersom jag är väl medveten om denna "svaghet" - jag undviker alltså helst tävlingar i andra halvan av juni, hela juli och tvekar även när det gäller augusti. Men man vet ju aldrig och jag var ju anmäld så...

Platsliggningen gick i alla fall bra... En 10:a och det var det inte alla som fick denna dag - det var hundar som satte sig, som fick nerdrag pga oro osv.

Resten var blandat... Jag tänker inte skriva domarens kommentarer för det blir en hel roman, ni får nöja er med mina egna!

Fritt följ - 5. Jag var nästan rädd att vi skulle nolla det momentet för Hampus var inte alls med mig! Det är varmt, matte, vad gör vi här, verkade han tänka...

Läggande - 7. Nerdrag bl.a. pga dk i start - han ville verkligen inte...

Inkallning - 5,5. När jag vänder mig om står hunden upp. Lång bromssträcka och seeeg trav in efter ställandet...

Sändande med ställande (rutan) - 0. Här kändes det som att Hampe tog sikte på skuggan... fast jag vet nog innerst inne att det här momentet kan vi inte (trots att vi tjuvtränade på parkeringen innan...).

Apportering - 5. Lite tveksam, släppte sedan apporten vid mina fötter?!

Hopp - 5. Dk ut och dk sitt och kraftigt dk med kroppen för han hamnade väldigt långt vid sidan av hindret - hellre det än att han springer vid sidan av, tänkte jag...

Fjärr - 6. Dk och förflyttning i sidled...

Helhet - 7. Det vete katten om jag tyckte vi var värda så mycket!!


Summa 112 poäng och ett 3:e pris. Med tanke på att jag sa innan att om vi har betyg på allt så är jag nöjd så var det väl ändå rätt hyfsat. Bättre poäng än vi hade vid de senaste officiella tävlingarna i höstas då vi låg på 0 pris dvs under 100 poäng...


I övrigt då... Tja, lite trädgårdsarbete blev det igår - har äntligen fått ordning (nästan) i den inhägnad som är till för "köksträdgården". Nu ska jag bara få fart på odlandet där också. Hade några rädisplantor på gång men så ramlade locket igen på odlingsbänken och de fick värmeslag.


Eftersom det var lika varmt igår så tog vi en tur upp till skogen där B jagar igår kväll och gick en rejäl promenad när det börjat bli lite svalare... Otto fick göra sin sim-debut också. Han plaskade på bra och jag blev något nervös när han paddlade iväg. Jag gillar inte riktigt när de simmar rakt ut från stranden! Hampus å andra sidan simmar ju inte alls, han plaskar på sin höjd med tassarna - om inte jag är med och simmar... och jag är ju en badkruka av rang så det händer väldigt sällan!
Jag var faktiskt ute och sprang en sväng igår också - på förmiddagen när det var "bara" 25 grader ute... Men det kan det vara den 26 augusti också så lite värmeträning är väl inte helt fel...

1 kommentar:

Anonym sa...

Med tanke på värmen och att du har en värmekänslig hund så ska du kanske vara nöjd? Men trägen vinner. Någon tävling i oktober-november kanske kan vara nästa projekt?