fredag, juni 29, 2007

Årets rookie?!

Igår var det dags för månadstävling på BK. Eftersom det var min tur att vara tävlingsledare för lydnaden, så kunde jag ju inte vara med själv. De senaste gångerna har det varit ett visst "traggande" på B om inte han ska delta med Otto - det är de dock definitivt inte klara för... (Nybörjarklassen, den "förenklade klass 1" är borttagen) Igår övergick dock tjatet till att "jamen då kan du väl ta Hampus och köra med". Sagt och gjort... Den som känner min hund vet att han är väldigt mattefixerad och kan han välja mellan mig och husse så väljer han mig... att han sedan ligger innanför dörren och väntar om husse är borta, det är en annan historia. De har ju inte heller tränat särskilt mycket och i ärlighetens namn - B visste väl knappt vilka moment som ingår i lydnadsklass II, han har aldrig tidigare deltagit i någon form av lydnadstävling. Ännu mindre visste han vilka kommandon jag brukar använda osv. Detta lyckades vi väl gå igenom lite snabbt - samtidigt som han läste regler...

Jag kan nu meddela att det FINNS något som är värre än att lämna sin hund vid platsliggningen. Det är att stå på plan och ta tid! Jag är inte så där våldsamt orolig under platsliggningarna numera, det "värsta" som kan hända är att han sätter/ställer sig när jag kommer tillbaka. Men att stå där och ta tiden medan husse var gömd, det var en rysare - jag var nästan illamående. Inte vågade jag titta för mycket på hundarna heller utan jag stod och glodde på publiken...

Efter omständigheterna får man nog ändå säga att de lyckades hyfsat bra även om det inte blev så många poäng. Noll på fritt följ (Hampe var ytterst tveksam till att följa med husse, i synnerhet till en början), "rutan", apporteringen och fjärren. Eftersom de sista 3 momenten är sådana som "brukar" strula för mig också så blev jag i alla fall inte helt deprimerad. Som någon sa innan vi drog igång spektaklet: Vad gör du om det går jättebra för dem nu då? - Tja, då får jag väl skicka ut dem och tävla...!

Domarens kommentar vid prisutdelningen: "Jag får tacka för en oförglömlig kväll"!

Inga kommentarer: