tisdag, september 25, 2012

Det svåra ordet NEJ...

Vad är det som gör att det är så svårt att säga NEJ? Kanske att så många har svårt att "ta emot" det svaret?? Just nu befinner jag mig i ett läge där jag inser att dygnet har bara 24 timmar. Åtminstone 7 av dessa behöver jag sova för att må bra. 8 timmar måste jag vara på jobbet. Min pendlingstid är för närvarande ca 140 minuter om dagen - det är ytterligare dryga 2 timmar. Medan jag är på jobbet har jag också ½-1 timmes lunch. Det är ca 18 timmar som är intecknade. Återstår 6 timmar per dag som ska användas till egna hundar, "livsuppehållande åtgärder" som att äta, duscha, klä på sig, fixa med saker i hemmet, handla mat, transportera sig mellan hemmet och olika aktiviteter samt - föreningsverksamhet. Att fylla på med MER aktiviteter känns inte aktuellt just nu. Det svåra är att få andra att förstå att det inte är för att vara elak eller motsträvig som jag säger nej, det är för att överleva. Jag har redan konstant dåligt samvete för att jag ägnar för lite tid åt mina/våra egena hundar, att jag inte gör de uppgifter jag har i föreningar tillräckligt bra, att jag hela tiden brottas med växande högar i hemmakontoret... Att göra MER känns inte som någon bra lösning. Men hur får jag ANDRA att förstå det?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jo det där är inte roligt alls. Dåligt samvete är inte nyttigt, men nog så effektivt som övertalningsmetod. Jag tror helt enkelt att du ska sluta fundera på att de ska förstå. Säg "nej, tyvärr, det funkar inte för mig", envisas de så säg nej igen och påpeka att du redan sagt nej en gång, och sedan får det vara bra. Vilken anledning du har är ju egentligen inte intressant, det är DIN tid och DITT liv. Man måste inte alltid förklara sig för andra. Om de tjatar ännu mer, kasta tillbaka frågan på dem så får DE säga nej. Jättesvårt, jag vet!