söndag, december 02, 2012

Böcker, 1 ljud och 3 pappers...

Häromhelgen åkte jag ju upp till Sollentuna och mina föräldrar. På resan hade jag med mig Anne och Even Holts "Flimmer" som ljudbok. Jag gillar ju Anne Holt och hennes bror kompletterar helt klart med mycket fackkunskaper på det medicintekniska området. I inledningen görs en i mitt tycke lite väl ingående beskrivning av hur en hjärtstartare opereras in i en patient (som naturligtvis avlider lite senare)... Spännande, absolut. Lite rörigt dock, jag insåg att ljudboksformatet den här gånen inte riktigt funkade för mig då det är många personer och framför allt - hopp i tiden. Kasten mellan förflutet och nutid blev lite svåra att hänga med i, faktiskt.

Ungefär samtidigt läste jag, som "pappersbok", Lars Keplers "Paganinikontraktet". En av mina kollegor suckade högljutt när jag satt med den på tåget och menade att den var ju såååå dålig. Nja, det vet jag väl inte - men lite väl... "extra allt" liksom. I efterhand har jag läst ett par "riktiga" recensioner där åtminstone någon påpekade att paret bakom Kepler själva sagt att de ser mycket amerikansk action på film, vilket lyser igenom. Jo, precis. Det är båtjakter och biljakter och till och med helikopterjakt... Typ. Jag vet inte riktigt vad jag tycker - men jag lär läsa nästa del också...

Hemma hos föräldrarna hittade jag också några av Karin Alvtegens böcker. Gav mig i kast med "Svek". En ganska skruvad historia om hur 2 personers vägar av en slump korsas... och hur andra människors val har påverkat och kommer att påverka dem. Ganska tidigt anar jag att saker inte riktigt är som de verkar och att det här kommer att... ta en ände med förskräckelse. Relativt snabbläst bok. Tacksamt i förhållande till alla 500-sidors tegelstenar!

Och nu senast blev det Camilla Ceders "Babylon". Ceder låg ju i den där kassen böcker jag fick förra sommaren och har stått med på listan "läsa mer av" sedan dess. Nu hittade jag hennes andra bok på biblioteket och den var helt godkänd... Det enda jag kan bli lite trött på är alla dessa manliga kommissarier med "commitment issues"!

Inga kommentarer: