tisdag, april 30, 2013

Ännu en hundhelg, eller ja, en hel vecka?!

Eftersom husse var iväg i förra veckan så hade jag ju milt sagt fullt upp. Delta i valpkurs på måndagen som sagt, tisdagen var egentligen "ledig" men eftersom jag fick lite funderingar i huvudet när jag körde hem på klubben på måndagkvällen efter att ha tränat med både Lazer och Otto, så körde jag till klubben även tisdag kväll för att testa de idéerna. Onsdag kväll var vikt till kurs med fokus "tävlingshandling" med Petra Nilsson Lindström inhyrd på klubben (3 timmar är alldeles för lite, konstaterade vi nog alla). På torsdagen var det after work med jobbet i form av "tura" på Scandlines Aurora. Detta super-helsingborgska fenomen... Undrar om det någon annanstans i världen finns ett sånt koncept, där man sitter på färjan och äter medan den åker fram och tillbaka, fram och tillbaka. Medan jag åt ringde husse och var på väg hem, även om jag stuckit tidigare från jobbet för att hinna hem och ta hand om hundarna en stund så kändes det ändå skönt att de inte var ensamma. I fredags kväll minns jag inte ens vad vi gjorde, men troligen ramlade vi ihop i soffan framför tvn.

Lördag var det tävling i Lomma. En heldag, då Otto startade i första klassen för dagen, hopp 2, och sista, agility 1. Hopp-2an var uppenbart svår då det efter avslutad klass visade sig att av 32 startande var det endast 9 som kom i mål och av dessa var det EN som tog pinne (= felfri). För egen del tycker jag nog att Otto skötte sig bra största delen av tiden, fattar inte riktigt varför han var tvungen att hälsa på domaren i samband med slalomet? Samma domare hälsade han på i Lomma även ifjol...? Onödigt, tycker jag. Får försöka kolla på filmen vad det är som händer, ingången var inte helt enkel så det behöver vi klart träna på.

Parallellt med agility 1 Large gick, så klart, hopp 1 Medium. Bytte startnummer med Otto till sist i klassen, det kändes smartast när jag såg hur klasserna låg till tidsmässigt. Banvandrade ag1 först och sen hopp1 och sen var det dags att starta Lazer bland de sista i den klassen. Han skötte sig RIKTIGT bra de första 6 hindren - jag blev faktiskt lite förvånad inne på banan! Sen var det lite hej och iväg, ut från banan, in på banan, springa förbi hinder, gå ur slalom... Det finns en hel del att träna på där med, ja!

Och så avslutade jag då tävlingsdagen med agility 1 med Otto. Även här blev det strul inför slalom, nu var det dock inte domaren utan han drog iväg åt fel håll... att jag lyckades få stopp på dårskaperna utan att han tog något felaktigt hinder (han var på väg till åtminstone 2) och styra in honom i slalom var ju bra i o f s. Men jag förstår inte riktigt vad jag visar som han tolkar fel - mer filmanalys kommer behövas. Helt klart behöver vi alltså träna slalomingångar! Efter det schabblet så gjorde vi ett helt lysande lopp, det blev "bara" 5 fel och vi klarade, trots utflykten som kostade ca 12 sekunder när jag klockade på filmen, referenstiden. Hade vi INTE haft det strulet med slalomingången så hade tiden räckt till en fjärdeplats. Att det ska vara så j-a svårt att få till den där sista pinnen?!

På kvällen körde vi till Ängelholm och åt middag ute, det var nog ingen av oss som var riktigt taggad på att ställa sig och laga mat (husse hade varit iväg på sitt håll).

I söndags hade jag lånat ut mig själv som tävlingssekreterare till en grannklubb, så det var den dagen till det...

Och igår kväll var det distriktsmöte "hundägarutbildning" som jag blev ombedd att gå på för klubbens räkning, eftersom ingen annan kunde. Hej och hå.

Inga kommentarer: