söndag, mars 30, 2014

Upp som en sol...

Förra helgen körde vi till Stockholm och umgicks med min bror med familj (besök på Naturhistoriska riksmuseet var det läääänge sen jag gjorde senast) och även mina föräldrar (lite försenat firande av min pappas 70-årsdag, som han själv vägrade fira när den inföll). Besök på trädgårdsmässan och sen hem igen. Mycket bilåkande blir det på en sån helg, men det hjälps inte när vi ska upp hela gänget - hundarna tar man inte på flyget eller tåget...

Detta, i kombination med mycket kursverksamhet och en del jobbaktiviteter på kvällstid, gjorde väl kanske att uppladdningen för gårdagens tävling inte var helt optimal. Det var alltså dags för ett nytt försök i appellklass spår.

Den här gången var det tävling i Hässleholm - eftersom jag jobbar där så var det ju inte direkt ovant att ta sig dit en morgon (även om jag oftast åker tåg så händer det ju att jag kör bil, oftast för att jag missar tåget). Dock blev det lite tidigare än normalt, det är rätt skönt att vara på plats i tid och hinna rasta hunden innan det är dags för lottning. Fick med mig L som "supporter" den här gången.

15 startande i spår (och 1 i rapport och 5 i sök) borgade för att det kunde bli en lång dag. Det var ganska skönt att dra startnummer 3 (igen, hade samma nummer i Höganäs för 2 veckor sen), då får man det liksom undanstökat utan att behöva sitta och vänta och bli supernervös. Vädret kändes klart bättre än i Höganäs där det var duggregn i luften och blåste ganska kraftigt, soligt och nästintill vindstilla. Men... vad vi tror är optimalt är inte alltid det ur hundarnas synvinkel. Efter en liten "runda" vid påsläppet (ena domaren tyckte att jag slarvade...) tog den lille svarte upp spåret kanonfint och markerade första apporten lysande. Sen var det vinkeldags. En liten sväng åt vänster, lite snurrande och sen ut åt höger. Ganska snabbt insåg jag att nä, det är inget spår han har i näsan. Men - man kan ju inte göra så mycket när domarna står och tittar (i en annan klass hade jag nog tagit tillbaka honom till före vinkeln och provat igen), att styra hunden ger ju inga vidare poäng. Mycket riktigt så kallade tävlingsledaren efter en stund - "du kan komma tillbaka hit". Jahapp... funderade medan hund nr 4 gjorde sitt spårarbete och kom fram till att det inte var något att vinna på att stanna och "träningstävla" budföring och lydnad. Budföringen behöver vi träna mer med folk på plan (har en idé om hur detta ska göras) och lydnaden finns det också mycket att göra åt, som det är bättre att göra när jag har möjlighet att belöna rätt beteende.

Det blev alltså en tur in på stan och lite frukostfika för mig och L, samt ett besök på Blomsterlandet och lite vårblomster. Efter att ha släppt av L på hemvägen så körde jag till skogs och snitslade spår inför elittävlingen nästa helg, sen hem och fixa med vårblommorna. Märkligt, jag har inga problem att göra av med pengar på t.ex. Teba eller för den delen Blomsterlandet och liknande butiker, men när det kommer till kläder - icke.

Idag söndag har vi haft instruktörsutveckling på klubben med duktiga Jenny Wibäck (www.lyckagård.se). Inte mycket hundträning, men mycket nyttigheter ändå.

Och vips, så var det måndag igen...

Inga kommentarer: