fredag, april 11, 2014

"Hur hinner du?!"

Det där längre blogginlägget jag hotade med/utlovade i förra inlägget, ligger fortfarande och maler i min hjärna. Dock har det inte hittat ut därifrån genom fingrarna till tangentbordet.

Istället började jag häromdagen fundera på det här med tid. Tid var också en sak som var uppe på den där instruktörsutvecklingen härom helgen, och tid kan vi ju som bekant inte köpa för pengar. Däremot så handlar det ju många gånger om hur man prioriterar och vad man faktiskt väljer att göra av sin tid.

I veckan var jag på ett jobbmöte och i en paus började det diskuteras TV-serie. En sådan som jag inte sett - och det är ingenting ovanligt i dagens läge, folk snackar om serier hit och dit. En av mina hundträningsvänner lämnade bort sina hundar ett par dagar till hundvakt pga hög arbetsbelastning och undrade sedan - vad GÖR folk som inte har hund egentligen?! Mitt svar efter det där mötet var - ser betydligt mer på TV än vad vi gör... (Vet att en annan hundbekant efter att ha deltagit i en "pub-quiz" gjorde den reflektionen också, "ja nu vet jag vad jag INTE gör - ser på TV...")

För ungefär 1½ år sedan hamnade jag i ett läge då jag blev tvungen att dra i nödbromsen. Vid ett tillfälle kom jag t.ex. tillbaka till parkeringen vid stationen med tåget på eftermiddagen efter jobbet, och upptäckte att bilen stod med lyset på. Och då finns det ändå en varningssignal som låter om man glömmer att stänga av lyset... Den hade jag tydligen inte hört på morgonen. Det hände en del andra saker också, som gjorde att jag kände att - stopp och belägg, nu får det vara nog ett tag. Inga nya uppgifter (sa för en gångs skull NEJ när jag blev ombedd att ta på mig en viss specifik funktion), göra klart det jag höll på med och sen klev jag även av styrelsen i min lokala brukshundklubb vid årsmötet som följde.

I takt med att jag kravlade mig upp ur det där lite halvsvarta hålet så har jag ökat mitt engagemang i kurser m.m. igen. Och plötsligt står jag här och undrar - vad hände...? Just nu är jag inblandad i 2 kurser, varav den ena vissa veckor går 2 ggr/vecka (en vardagkväll och en lördag förmiddag), jag är "sammanhållande" i agilityträningsgruppen, försöker träna min(a) egna hundar så mycket jag hinner (eftersom jag ändå är på klubben i samband med kurserna), och tävlingssäsongen har ju dragit igång i och med att jag gav mig ut på appellspårstävlingar. Det är lite möten i klubbsammanhang som tar tid (och då är jag ändå INTE distriktsombud längre, det avsade jag mig i samband med att jag lämnade styrelsen). I höstas hoppade jag på en utbildning till tävlingsledare bruks och tänkte "så bra att det börjar nu på hösten, då hinner vi få undan praktiken innan allt drar igång i vår". Jo hejsan... Tiden gick och till slut fick vi datum för praktik. Imorgon lördag (april) och ett tillfälle längre fram - i maj. Till historien hör att under april och maj så har klubben totalt 5 "tävlingshelger" där jag är inblandad i 4. Ett av dessa sammanfaller med TL-praktiken. Jag har fortfarande inte fått besked på hur och om detta går att lösa, men det kanske kommer imorgon. Flytta på eget tävlande och i värsta fall kurstillfällen, det kan jag göra, men att flytta på en av klubbens tävlingar, där jag har något av en nyckelroll, det är betydligt svårare.

Jag känner hur varningsflaggan viftar - men just nu är det fantastiskt roligt, de kursdeltagare jag (och mina instruktörskollegor) har är jätteduktiga och intresserade. Mitt eget hundtränande går, om inte som på räls så i alla fall framåt (dock har jag svårt att hinna med vissa delar som jag just nu börjar känna att jag behöver göra nåt åt, t.ex. spåra mer med tanke på att jag faktiskt är anmäld till ytterligare en spårtävling).

Det jag just nu INTE gör är att se på TV (möjligen landar jag i soffan en stund sent på kvällen, men somnar då tämligen omgående). I hemmet är det bara de mest akuta "livsuppehållande åtgärderna" som blir av. Tyvärr ligger jag också efter med mitt andra stora intresse - odlingarna... Jag gillar ju trädgårdsarbete, men för tillfället (och nu är det ju hög tid att så fröer osv) så är det inte prioriterat. Det är svårt att hinna med sånt om man (jag) inte ens är hemma!

Nåja, så länge det är roligt så... Framför allt detta att se duktiga kursare som gör framsteg gör ju att den delen av hunderiet är extra rolig!

Inga kommentarer: