söndag, juli 08, 2012

Övning ger färdighet...

Idag har vi varit i skogen och spårat. Dagens övning försökte vi fokusera på vinklarna, och vi provade med att lägga korv i just vinklarna - SAMT snitsla. Jag gick spåret själv för att ha bättre koll på var det gick. Trodde jag...

Den lille svarte tuffade på bra och i spårkärnan fram till första vinkeln där strategin med korv-vinkeln visade sig fungera utmärkt. På nästa raksträcka så var det matte som var "lost" - snitseln vid vinkeln hade nämligen hamnat på "baksidan" av ett träd. Mental notering - se till att snitslarna syns... Det hela gick i alla fall kalasbra och extra häftigt var att se den sekvens där han faktiskt gick 1-1,5 meter vid sidan av där jag gått, plötsligt "kom på sig" och växlade 1-1,5 meter i sidled! Härligt med en hund som tidigare varit så "fladdrig" i spåret när han börjar bli riktigt spårnoga.

Det finns ytterligare ett område där mångårig erfarenhet klart ger färdighet. Flugjakt... Vi bor som bekant på landet och närmaste granne åt ena hållet är en hästhage. Alltså har vi en del flugor inne. Detta är dock INGENTING mot vad vi hade i morföräldrarnas hus där det var en kohage som var närmaste granne, eller på gården där jag var dagbarn som liten. Flugsmällan lärde jag mig hantera redan i unga år och uppenbarligen sitter takterna i...

Ikväll har vi grillat - och ätit utomhus för första gången den här säsongen. Grillat har vi gjort tidigare, men då har maten intagits inomhus.

1 kommentar:

Unknown sa...

Flugor är väl okej att jaga, värre då med sniglar! Här trivs de som fasen, och vi har ju inga svinkalla vintrar som tar död på åtminstone några av asen :/