torsdag, juli 05, 2012

Träning ger färdighet, var det visst...

Vi har ramlat in i juli, jag är inne på upploppet före semester och det är lite "oavbruten panik" på jobbet - så då snor jag åt mig ett par minuter och uppdaterar bloggen?

I torsdags för en vecka sen så dömde jag lydnad på klubbens månadstävling. Det var 4 ekipage av lite varierad kvalitet och återigen påminns jag om hur svårt det är att döma...

I fredags fick jag (eller ja, fick och fick??) ta mig en resa till Stockholm å tjänstens vägnar. Eller Stockholm och Stockholm. Arlanda för vidare transport till konsulterna i Sollentuna. Själva huvudstaden såg jag inte något av den här gången. Eftersom upplägget när den här resan kom på tal var "vi tänkte att du skulle få hälsa på dina föräldrar - och passa på och besöka C på kontoret när du ändå är i samma kommun" så var det ju bara att haka på. Givetvis blev verkligheten den omvända - arbetet först, och lite snabbt umgänge med föräldrarna (läs middag på vedugnspizzeria - det har vi för få av i mina nuvarande hemtrakter - och skjuts till Arlanda) sen.

I lördags gjorde vi ett besök i skogen där B jagar och passade på att lägga ett litet spår till den lilla svarta hunden. Tänkte väl att jag ska starta appell igen under hösten så nu måste här spåras... Det gick riktigt bra, men pinnarna som matte slarvat bort på vägen glömde han bort. Leksakerna däremot, dom hittade han.

På kvällen hade vi grillafton på klubben, var o en tog med mat o dryck, klubben stod för grillen o grillkolen. Och sen spelades det lite kubb, jätte-plockepinn m.m.

På söndagen fortsatte min nyfunna (?) träningsiver avseende spår. Tog med mig ett par av träningskompisarna ut i skogen och den lille svarte fick nu sitt första icke-förarspår. Det gick som på räls - så länge det var rakt fram. I vinklarna började han snurra lite (vilket jag inte såg något av dagen innan) och misstanken att vi behöver bygga värde i apportpinnarna bekräftades. Fram till slutet kom vi i alla fall.

Den här veckan är det som sagt fullt upp på jobbet, samtidigt som vi (jag) håller på med provning av kläder på klubben var och varannan kväll (när storleksproverna ÄNTLIGEN kom så gäller det att få fart på provandet så vi kan beställa, det tar ett antal veckor att få plaggen uppsydda, tryckta och broderade). När man (jag) ändå är där så kan man (jag) ju lika gärna träna lite. I måndags fokuserade jag på framförbyten med Lazer och A-nerfarter med Otto (även om det blev lite annat också). Detta gav tydligen effekt, åtminstone FBna med den lille svarte, för i tisdags när vi körde bana med träningsgruppen så klarade han att hålla sig på banan NÄSTAN hela vägen (på ett ställe klantade jag till det, men det löste vi med en liten belöning och sen körde vi på) utan att "tröttna". Det finns hopp, helt klart. Med Otto försöker jag börja utmana lite mer, han "kan" ju mer än vad Lazer kan, t.ex. om det är en startraka på 2 hinder och sen en sväng, så ska han faktiskt kunna hitta linjen mellan de 2 hindren själv och jag ska kunna placera mig strategiskt vid det tredje. Och det funkade! Sen blev det hawaii-handling på ett annat ställe i banan men gör om och gör rätt så blev det bättre. :-)

Igår var det möte i HU-distriket. Ett bra möte, med bra idéer och diskussioner. Tack för det, gänget!

1 dag och typ 4 timmar kvar till semestern. Ända in i kaklet nu!!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Trevligt när familjen planeras in på jobbresa sådär :)

Lotta sa...

Tanken var ju god i alla fall, med jobbresan alltså.

Du får nog lägga lite jobb på att bygga värde i pinnarna utanför spåret, och sen snitsla dem ordentligt så att du kan leka med dem (själv) medan liten hund snopet tittar på, efter att han gått över dem. :) Eller köra på jakt? Pinne i snöre som du kan dra i just när han är där. Det kräver dock en hel del förberedelser och planering med riggande av snöre etc. Alt att man har någon som ligger (i medvind) och drar iväg pinnen utom räckhåll just när han är där. Brukar generera väldigt förvånade och taggade hundar. :)

Bibbi sa...

Han har ju tagit pinnar förut i spåret, så jag tror inte det ska vara något jätteprojekt att få upp det intresset igen, faktiskt. Handlar nog mest om att allt spårande legat i träda i ett par månader pga alla andra aktiviteter vi hållit på med.