fredag, april 24, 2015

Var sak har sin tid?

Redan för runt 10 år sedan, när jag hade börjat med agility med Hampus, var det ganska uppenbart för mig att jag INTE skulle in i cirkusen som åker land och rike runt för att tävla. Jag har liksom gjort det rejset en gång förut, när jag tävlade kanot, och är inte särskilt sugen på att göra det igen. När det gäller hundtävlingar har jag alltid haft principen att man ska kunna köra fram och tillbaka över dagen dvs max 2 timmars körning enkel väg. Det kan i o f s betyda att man får stiga upp rejält tidigt om det är samling eller banvandring redan kl. 7. När gamle Simba blev uppflyttad ur lägre klass spår var det en sån tävling - samling kl. 7 i Skutskär, jag bodde i söderförort till Stockholm = avfärd hemifrån vid halvfem på morgonen (ville ju gärna ha några minuter till godo). Just den resan var ju värd det, eftersom vi som sagt kom hem uppflyttade.

I år har jag ju bestämt mig för att hålla tävlandet nere och inte åka runt på varenda agilitytävling som finns på någorlunda rimligt avstånd under våren, utan istället satsa på att träna spår och välja ett fåtal agilitytävlingar där jag tror att förutsättningarna för Lazer är bra dvs inte allt för trånga tävlingsplatser, luftigt runt insläppet till banorna osv. Ser hur flera av mina agilitytävlande vänner på Facebook skriver saker i stil med "Äntligen är säsongen igång", "följande helger är räddade = anmält till tävlingar" osv. Själv känner jag mest att det är rätt skönt att INTE vara uppbokad på tävlingar varje helg... Kanske är det så att både jag och Lazer behöver en paus från agilityn?!

Nu är vi ju på inget sätt sysslolösa för att vi inte tävlar. Imorgon är det inofficiell utställning på klubben och Kompiz är anmäld. Han har inte varit i närheten av en utställningsring sen vi var på valputställning när han var 4-5 månader, och meningen var att husse själv skulle visa sin hund - i synnerhet som det erbjöds ringträning inför evenemanget. Men så blev husse fast på jobbet just den kvällen... Jag har ju misstänkt ända sedan jag anmälde hunden att det skulle bli så här dvs att jag kommer att ranta runt i ringen. Men jag tycker ju faktiskt att det är lite kul och Kompiz verkar vara en naturbegåvning. Tyvärr är han ju väldigt hög så jag tror inte att han kommer göra sig på en officiell utställning, men någon gång ska vi prova det också.

Och för övrigt så HAR jag faktiskt anmält Lazer till en agilitytävling om några veckor. På ett ställe där jag tror mig veta att det är gott om plats och finns alla chanser att inte behöva "trängas" före start, då jag blivit mer o mer övertygad om att det är sånt som påverkar litet lakritstroll negativt. Vi får väl se.

Jag har en del funderingar kring spårarbetet också, som ska testas under våren och sommaren, och så försöker vi tävla igen i slutet av sommaren/början av hösten.

Inga kommentarer: