fredag, november 04, 2011

Fiktion med verklighetsbas

Jag har tuggat mig igenom en bok till av Roslund-Hellström, Flickan under gatan.
Ewert Grens och hans kollegor har redan en rejäl hög pågående fall när de får ytterligare två akuta att ta hand om. Dels har ett stort antal barn av okänd utländsk härkomst dumpats mitt i Stockholm, dels hittas liket av en död kvinna i källargångarna under ett av stadens sjukhus.
Samtidigt blir Ewerts älskade Annis tillstånd dramatiskt sämre, vilket påverkar honom märkbart.

Vi tas, som vanligt av Roslund och Hellström höll jag på att skriva (ja, nu skrev jag det ju...), med till världar och problem som man som ”vanlig medborgare” helst inte vill ska finnas. Den här gången handlar det om hemlösa, inte minst de barn som lever utanför samhällets ramar… Det otäcka är att även om historien är påhittad så finns det som ger ramen, i verkligheten. Det bor människor i tunnelgångarna under Stockholm. Det finns barn och tonåringar som lever utanför samhället, utan att någon ”bryr sig”. Av en eller annan anledning struntar föräldrarna i att de har försvunnit, och håller skolan och de sociala myndigheterna ovetande.

Roslund och Hellström rör om i tunga frågor, samtidigt som de bygger en spännande kriminalhistoria som – återigen – avslutas med en liten ”twist”… Saker är inte alltid som de verkar vid första anblicken, milt sagt. Och man får sig ytterligare en tankeställare. Vissa saker vill vi som sagt inte se…

Någon recensent har jämfört dem med Sjöwall-Wahlöö, som på 1960- och 70-talet skrev 10 kriminalromaner med samhällskritiska inslag. Jag har läst dem, för många år sedan, och dagens massproducerade ”Beck”-filmer har väldigt lite med böckerna att göra, förutom namnen på huvudpersonerna Martin Beck och Gunvald Larsson...

Nu funderar jag lite på var i bokhögen där hemma jag ska dyka in härnäst... Dels finns det lite facklitteratur inom hunderiet som jag skulle behöva grotta lite i. Dels finns där nästa (den senaste) bok från författarparet Roslund-Hellström. Dessutom finns i min bokhylla, läst tidigare, men som del i projektet "läsa hela serien i rätt ordning", Arne Dahls tionde bok om A-gruppen; Himmelsöga. Och sen finns där en hel del annat. Dessvärre är en del av böckerna som ligger där "mitt i" serier som jag inte läst tidigare, vilket betyder att det nog blir ett besök på biblioteket för att börja från början...

Inga kommentarer: