tisdag, juni 26, 2012

Lite träning och resultat

Ersättningsbuss till och från jobbet är ingen hit, som jag nog kanske har nämnt tidigare. Restiden ökar med 20 min på sträckan Klippan-Hässleholm, från 30 min med tåget till 50 min med buss. Lagom kul. Inte.

Ikväll var det träningsgruppsdags - vi var en väldigt liten tapper skara då det bara var jag, L och E. Med Lazer fick jag mig en del tankeställare inte minst vad gäller "belöningszonen", här har vi lite att jobba med även utanför banan helt klart! Med Otto körde jag rena handlingsövningar utan bommar. Här tvistar ju de lärde lite, om det är bra att lära hunden att springa mellan hinderstöd utan att det är någon bom på plats eller inte. Av olika skäl ville jag inte belasta honom med hoppande idag utan valde att köra "markarbete" som man nog skulle kallat det i hästvärlden. Lite slalom fick det bli också. Fördelen med att bara köra med hinderstöd var att vi fick till väldigt, väldigt snäva svängar. Kanske ett sätt att jobba med hans svängbarhet? Får klura lite på det där.

Ikväll har även resultaten från tävlingen i söndags kommit upp på nätet. I Ottos sista lopp i hoppklass 1 skrapade vi uppenbarligen ihop 17,37 fel. Eftersom han faktiskt HAR fyra pinnar (och det räcker med 3 för att bli uppflyttad) så har jag nu bestämt mig att nästa start i hoppklass, efter "sommarlovet" som vi ska ha nu, ska ske i klass 2. Så, nu var det sagt. Jisses... det trodde jag ju inte för drygt ett år sedan när målet fortfarande var på nivån "komma runt utan disk".

Håller på och snickrar lite på en plan för åtminstone den närmaste veckans träning. Eller ja, jag HAR en plan. Sen får vi se hur den håller. Imorgon ska vi ägna oss åt övningar på hemmaplan och då blir det "markarbete" och däribland lite skruvande med targets och klicker. Tjohej.

Inga kommentarer: