söndag, november 05, 2006

Ja jag kan ju inte skylla på domarn...

... möjligtvis på vädret? Blåsigt och regnskurar är väl inte precis Hampus och mitt favoritväder. Körde iväg till Ängelholms BK imorse, samling kl. 8. Det är ju nära och bra så vi behövde ju inte stiga upp tidigare än vanligt i alla fall. De där gångerna när jag stiger upp tidigare för att köra och tävla än när jag ska till jobbet, det är då jag undrar vad jag håller på med.

Dagens tävlingsresultat var inte lysande precis. Platsliggningen gick bra - det var förvånansvärt (tycker jag) många hundar som gick iväg/satte sig/stod för att vara klass II. Betyg 10 för vår del. Skönt eftersom det var lite trassel i våras med att Hampus reste sig när jag var på väg tillbaka.
Fria följet var mindre bra. Betyg 6. Han släpade något makalöst. Vid prisutdelningen sa domaren åt mig att "sluta gå som ett levande dubbelkommando, så kommer det att gå mycket bättre". Det är nog där mina nerver spelar in...
Läggandet - betyg 5. Dk och usel transport.
Inkallande med ställande - betyg 9,5. Någon kommentar om "Dk huvud och sättande" - han satt nog aningen snett.
Stående - betyg 8. Återigen en usel transport och "dk huvud" (ja, jag vet att jag vrider på huvet när jag kommenderar... baksidan när man tränar mkt själv - jag vill ju se vad han gör...)
Apportering - betyg 0. Tillbaka i träsket av "springer ut och ser förvirrad ut".
Fjärrdirigering - betyg 0. Även här tillbaka i ett "träsk" dvs sitter inte upp... "Jag ligger morsan, jag ligger..."
Hopp - betyg 5. Vi hade lite diskussioner igår (dumt, jag vet) om det här med att hoppa tillbaka när man själv tycker det passar. Och det fick till effekt att jag fick klämma på några dk för att få honom att hoppa alls...
Helhet - betyg 7. "Något osäkert intryck, framför allt föraren". Hm...
Totalt fick vi ihop 124,5 poäng och ett 3:e pris. Bättre än på månadstävlingen förra torsdagen i alla fall!!

Resten av dagen gick åt till följande:
att träffa S's kurs som jag ska hålla spårlektion för om några veckor. Hon tycker inte hon kan tillräckligt om spår... Som om jag skulle vara nån spårguru? (OK, jag HAR ju lyckats få upp en hund till gk högre...)

sedvanlig städning - en kollega har luftat en teori om att det här med röran i projektet gör att sådant som dammsugning och golvmoppning känns viktigt för oss - det är konkret, och man ser omedelbart resultat. Kan man ha städning som hobby, brukar jag och en kompis fundera på...

promenad med Hampus

matlagning, ladda tvättmaskinen och diska...

lägga in några resultat på TBKs hemsida.

Och för den som undrar vad B har gjort hela dagen så är kraken sjuk. Han fick i sig något olämpligt i fredags och har varit fullständigt utslagen sen dess...

2 kommentarer:

Lime sa...

Har du FORTFARANDE inte lagt dig av med huvudvridnings-olaten???

Dagens fundering från en av mina arbetskamrater som vill skaffa hund. De har tre barn, 7,4 och 2, alla grabbar och det skulle isf bli deras första hund.

"Du som kan lite om hundar, viss skulle en Staffordshire Bull Terrier vara en lämplig förstahund?"

Vad svara man på det när man inte ens tycker att personen är lämplig att ha barn...

Anonym sa...

9,5 på inkallning med ställande – WOW! Kan jag gå en kurs hos dig kanske? Där kör Iza med Hampus fjärrdirigeringsbeteende, dvs översatt; sluta vråla kärring jag kommer ju!!! Stanna – varför??

Som dom hurtiga brukar säga; nu vet du vad du ska träna på... ;-) Det tar några dagar sedan har man hämtat sig, tror jag?