måndag, oktober 17, 2011

Kort sammanfattning

- Frosten tog dahliorna natten till fredag...
- I lördags var jag och Lazer ute och spårade. På äng, där det var frost ungefär hälften av spåret när jag gick ut det, som sedan hade hunnit töa bort på större delen av spåret när jag släppte på. Den lille svarte hunden gick lysande den första "raksträckan" när han väl hade fäst på spåret (lite "analyserande" i början kan väl inte vara helt fel??) = bra i spåret och rakt, markerade träapporterna "svagt" men i alla fall så pass att jag såg och kunde berömma, leksaken som låg mitt på andra benet tog han klockrent. Där hade han dock lite allmänna problem för där låg frosten kvar i gräset. Även vinklarna (2 st) löstes bra. Jag hade kanske 5 m lina ute...
- På eftermiddagen åkte resterna av dahliorna till "tippen" + att jag tömde växthuset på tomatplantor och melon-dito (som det aldrig blev någon skörd på). Dahlia-knölarna grävdes upp och parkerades i papperskassar i uterummet för lite torkning innan vidare transport ner i källaren där de brukar övervintra. Hibiscusarna räddade jag in redan innan förra helgen och pelargonerna fick komma in i fredags... De behöver ansas lite, så får vi se om jag lyckas med övervintringen i år.
- Igår var det först "höstmöte" i HU-distriktet, vilket var förlagt till Skånes Djurpark. Ganska många djur var faktiskt framme i det vackra höstvädret, och vi kom lagom till matningen av sälarna. Årets kut var en söt lite krabat som påminde lite om en spaniel... "Jag är HUNGRIG!!!"
- När vi var klara med mötet körde vi hem och stack till skogs med hundarna på en härlig promenad i det vackra vädret. Uppskattat av alla utom möjligtvis Hampus som nog tyckte att det var onödigt långt...
- Som om det inte var nog med detta hann jag klämma ut ett spår på ängen hemmavid också. Och jajamensan! Nu tog han även träapporterna i munnen! Det tar sig, kan man säga. Jag vågade mig också på att släppa ut linan till 10 meter som ju är "minimum" på tävling.
- Enligt principen att den som har släpat hem jaktbytet får tillreda det fick husse inta köket, medan jag körde dammsugare och golvmopp...
- Sen var helgen slut. Tjolahopp.

Inga kommentarer: