torsdag, juni 21, 2012

Kurs, kurs, träning, planering

I måndags var det slut på sommarlovet, dvs det var dags att dra igång en kurs igen. :-) Det var ju så få från höstens nybörjarkurs som ville/kunde fortsätta under våren så vi insåg att det inte skulle vara lönt att köra en fortsättningskurs, utan valde att "vänta in" den grupp jag har haft under våren så att vi skulle få ihop en lite större fortsättningsgrupp. Den började jag och L med i måndags, alltså. Fast först hade vi en "prova-på"-timme med 6 nyfikna. De fick prova att springa lite tunnel, hoppa ett lågt hinder och gå in rätt i slalom.

Första gången på fortsättningskurs blir ju lite "kunskapskontroll" och det ÄR lite spretigt i den här gruppen men det finns klar potential.

I tisdags var det så dags att GÅ kurs själv. Redan för ett par år sedan insåg jag ju att jag gör det alldeles för sällan, går kurs själv alltså. Man behöver lite påfyllnad/sparkar i rumpan!! Sedan jag provade på Greg Derrett-handling för drygt 1½ år sedan har jag lite smått letat efter någon som skulle kunna tänkas lära mig mer om det på våra breddgrader och nu under vintern/våren visade det sig äntligen att Petra Nilsson (som jag känner från HU-sammanhang) börjat hålla egna kurser. Sagt och gjort, vi bjöd in henne till klubben (se inlägg i maj nån gång) och nu var det dags igen. Vi presenterades för en bana som verkligen inte var någon sinekur - byten, springa, "hämta in-skicka"... För egen del bekräftades att a) jag är lite för sen ganska ofta vilket gör att jag får springa ännu mer, b) jag helt uppenbart har problem när man är i snarlika sekvenser på banan (glömde bort mig IGEN, andra gången på 2 veckor?!), c) Otto kan mer än jag tror. Jag TROR att flera av mina träningskamrater fick lite tankeställare kring det här med att om jag själv springer fortare så springer oftast hunden fortare också! Och inte minst får man en påminnelse om hur mycket det finns att träna på.

Igår blev det en tur till klubben för lite träning av liten svart (slalom med ingång från annat hinder, vippen, muren - kom på i helgen som gick att han nog inte har provat den - och lite mer slalom efter hopphinder) och kursplanering med L.

Idag har jag tagit semester, väldigt välbehövligt då jag ligger efter med smått och stort här hemma...

Inga kommentarer: