lördag, juli 01, 2006

Snigelmord och vedbärning...

Mördade sniglar (igår): 14. Burna vedträn (idag): 1000??? Igelkott i trädgården: 1

Snigeljakten fortsatte igår kväll. Trots att det inte var särskilt fuktigt var det ingen svårighet att hitta ett "gäng" och avliva dessa. För den som tycker att jag är mordisk så handlar det så vitt jag kan bedöma om misstänkta "spanska mördarsniglar" och såna betackar jag mig för. De fick fotfäste (eller "slemfäste" kanske är en bättre benämning?!) i vår trädgård förra sommaren. Sallad och andra odlingar åts upp i rask takt. Men eftersom jag var envis och jagade så lyckades jag till slut få ha dahliorna (som annars är riktigt snigelmums) i fred till slut.

B tog hem ett lass ved idag på förmiddagen... Detta ska nu förflyttas från en hög till snygga travar i vedförrådet. B kör skottkärra och hugger upp de bitar som är i största laget. Jag staplar. Skulle tro att jag imorgon kväll kommer att bli påmind om muskler jag glömt att jag hade! Och vi har halva högen (minst) kvar att "leka" med imorgon.

Vi har också hunnit med lite annat under dagen - varit på marknad (det hör liksom till på sommaren och det kryllar av marknader häromkring just den här helgen), där vi köpte lite rökta korvar och bigarråer (ätbara saker känns inte som att man kommer hem med "skräp" i alla fall, för mycket skräp är det på marknad!). En tur till Ikea och Biltema hann vi också med. Så nu är de sista luckorna till köket införskaffade. B har även målat det fönster som han bytte ut för 2 veckor sedan.

I den här värmen är det inte lätt att göra något vettigt med hundarna, så det har mest blivit att de har varit med oss i trädgården idag. När vi inte är på samma ställe och dessutom är lite aktiva, så ligger de faktiskt inte bara och slappar... Framför allt Hampus vill gärna hålla koll på vad både husse och matte gör!

Nu ikväll har Hampus också hittat igelkotten ("ball" tycker han att han är när han studsar runt den)... Kul att åtminstone en av de 2 vi hade här förra sommaren verkar ha hittat tillbaka!

Upptäckte just att tidsangivelserna för när jag skriver mina inlägg inte alls stämmer... Antagligen för att jag inte fyllt i var i världen jag befinner mig i min profil. Får väl se om det blir bättre nu när detta är åtgärdat!

Inga kommentarer: