torsdag, mars 24, 2011

Övertro på teknikens under?

Eftersom jag tillbringar mina arbetsdagar med att arbeta med bl.a. tester av ett specifikt tekniskt system, har jag ibland reflekterat över mänsklighetens övertro på teknik. Väldigt, väldigt ofta är man HELT övertygad om att ett nytt tekniskt system ska minska behoven av mänsklig påverkan/arbetsinsats. Väldigt väldigt ofta verkar det som att verkligheten blir en helt annan... Även om systemen "gör jobbet" så måste någon ha koll på att "jobbet görs". Datorer "går ner" och nätverksavbrott inträffar. Kraven på tillgänglighet "24/7" (dygnet runt alla veckans dagar) ökar från alla håll - hur säkerställs detta? Om något händer kl. 3 på natten och systemet visserligen "larmar" om det, men det inte finns någon som "hör/ser" larmet och kan göra något åt saken...?

Privat brottas jag just nu med ett antal föreningsadministrativa utmaningar. Hade en vision om att koppla ihop en excel-lista och ett word-dokument, ja - jag vet att sånt går men jag har inte tillräcklig kunskap om funktionerna när det gäller mer avancerade saker än att få in namn och adress i word-dokumentet... Gav alltså upp ganska snabbt och körde manuell hantering istället. Samtidigt vet jag att det ökar risken för fel - den mänskliga faktorn dvs jag själv i det här fallet, kan ju trycka på fel tangent på tangentbordet. Kolla, och dubbelkolla, således.

Igår kämpade jag mig igenom ytterligare en del punkter på min "att-göra-lista". Det är tungt just nu. Lyckades hinna med lite träning av både Lazer och Otto UTOMHUS på tomten i dagsljus! Att flytta ut Lazers "ligga med hakan i backen" var inte helt okomplicerat då det blåste ganska kraftigt och det betydde ju faktiskt en ganska rejäl störning. Borde förståss ha tänkt till lite där och lagt på lite störningar inomhus först. Usch så lätt det är att "tänka fel"!! Lite marschanträden och korta (ett par-tre-fyra steg) fria följ blev det också. Otto fick göra lite "basic-lydnad" - fritt följ med halter och vändningar, läggande under gång, inkallning. Övade även på att skicka honom framåt på kommando för att sedan bromsa in själv - och jajamensan, det funkade!!

Joggingen fick dessvärre stryka på foten och det retar mig lite för jag behöver verkligen springa nu. Mitt sockerintag är på tok för högt också så det borde jag verkligen se över...

Inga kommentarer: