måndag, september 26, 2011

det är mycket nu

I torsdags hade vi sista deltävlingen i KM-agility på klubben. Jag hade liksom förträngt detta, den sista officiella i Eslöv var ju vår sista tävling och träningen efter det har varit därefter - inte minst som jag ju var i England en vecka... Resultatet blev således 2xdisk.

Dessutom hade Lazer på morgonen i torsdags drabbats av vattensvans. Exakt hur han har dragit på sig detta begriper vi inte för han har ju inte varit ute och simmat, men det är klart, vatten uppifrån har det ju kommit en del. På med täcke och på eftermiddagen när vi skulle till vet hade svansen piggnat till rejält. Nu hoppas jag att den lille svarte har insett att det inte är så dumt med kläder trots allt?!

Tog semester i fredags för VAH som följd av detta och eftersom vi hade agilitytävling på klubben i lördags var det inte helt fel med den lediga fredagen, förutom att VAH-a kunde jag hjälpa till en del med förberedelserna för lördagen...

Tävlingen i lördags flöt, i vårt tycke, fint. Lite tekniskt mankemang med det trådlösa nätverket och delade skrivare IGEN. Det funkade kl. 7 på morgonen när jag testade men vid 9-tiden när de första klasserna var klara ville det sig INTE. Tur i oturen att det var vackert väder och vi faktiskt har 2 skrivare på klubben. Ju mindre tekniska prylar utomhus i händelse av regn är mitt mål, men det verkar ha gått troll i det här. Får forska vidare i det under vintern.

Dagens höjdpunkt var väl när klubbens i hast (?) ihopsatta small-lag (man måste inte komma från samma klubb för att tävla lag i agility men jag tycker det ger en extra dimension till det när alla 4 ekipage är från samma klubb) först placerade sig som trea i agility-lagklassen och sen gick och vann (!) hopp-lagklassen. Kul!! Grattis tjejer!

Söndagen tillbringade jag bitvis i skogen. La för första gången på mycket länge ett "vanligt" spår åt Lazer. Har ju kört mkt korvspår för att få in honom i spårkärnan och tyckte att nu var det dags att testa ett "riktigt" spår. Det gick - fort! Lite "fladdrigt" var det bitvis och förutom svårigheten att det INTE låg korv i spåret hade jag lagt ut 2 apporter + leksak på slutet. Träapporterna markerades medelst nosning och när jag då började hojta "bra och duktig hund" så kom det ett spontant läggande! Kanske ska han bli liggmarkör den här lille hunden?? Dessutom gick inte spåret alldeles rakt utan det var en liten böj på det, så här ökade jag nog på svårigheterna i kvadrat men det gick fint! Vi hittade föremålen och kom fram till favvisfleeceflätan i slutet. :-)

Lite handla mat, lite stöka hemma, lite hälsa på hos svärföräldrarna och sen var den helgen slut...

2 kommentarer:

Lotta sa...

Men du... han är snart två år! Inte tror jag han bryr sig särskilt mycket om att spåret böjer lite. Han använder väl näsan så troligen märker han det inte ens. Han fixar nog mer än du tror. :)

Bibbi sa...

Jo, det är jag också helt övertygad om. Men vi har ju, även om han är nästan 2, inte lagt jättemycket krut på spåret. Fick lite ångest i början av sommaren som jag nog nämnde i ett inlägg då, när en klubbkamrats hund som är typ 1 år yngre än Lazer är mycket längre kommen med spår o upplet. Men som ägaren påpekade så kan inte den hunden ett enda agilityhinder...