söndag, september 11, 2011

Än går det upp och än går det ner...

Tidigare i somras fick jag för mig att det kunde väl vara kul att ställa ut Otto igen någon gång - varför då inte på Sofiero som ligger nära? Fick även träningskamraten M, som ju också har wachtel, att haka på idén. Igår var det dags.

Det är ju ingen stor utställningsras och totalt var det 6 hundar anmälda. 5 hanar (varav en i valpklass) och 1 tik. Det var bara jag och M med "vuxna" hanar i jaktklass (de andra två gick i junior- respektive unghundsklass). Båda våra hundar fick "excellent" i kvalitetsbedömningen, i konkurrensen drog dock Otto det lite längre strået och fick CK. Sen blev det bästa hane och tydligen är det där som certet delas ut numera... Vi stod mot en snygg röd juniorhane och glädjande nog drog Otto längsta strået igen! Certet blev vårt! Sen var det in med tiken och den försvann ut ganska snabbt igen med "Very good", så då var det inte så mycket att orda om med BIRet. Eller som domaren sa till mig när han räckte fram den röd-gula BIR-rosetten "är det OK att du får den här även om det inte är någon konkurrens". Jajamensan! Det ÄR mycket roligare med utställning när det går bra... ;-)

Alltså blev det till att stanna och återupprepa insatsen från för 2 år sen - in i stora ringen... Nu var det ju faktiskt inte första gången "och kanske enda" men visst måste man ändå stanna! Att en wachtel inte har så mycket att hämta bland alla "showiga" spaniels och retrievrar och vattenhundar är ju inget som förvånar mig, men som sagt, det är kul att ha varit med.

Direkt från utställningen bar det av till Bs syster, dottern i huset fyllde år i fredags så det var firande igår. Lite trött var jag - och väldigt hungrig, så det var tur att det blev mat direkt när jag kom...

Idag gjorde vi årets sista försök på agilitybanorna. Det finns några tävlingar kvar på säsongen men de kommande 2 helgerna är jag inblandad som arrangör i klubbens egna tävlingar så det går före eget tävlande. Sen börjar jakten och då får Otto faktiskt återgå till sin primära funktion som jakthund! Vi har lite att klura på under vintern, bl.a. nerfarterna på A:et... Den hoppade han återigen idag och där havererade det loppet... Kom ur fas och helt fel för slalomingången vilket ledde till 3 vägringar (fel ingång) i slalom och disk. I hoppklassen svarade han lite "för" bra på en "pull" och jag var inte snabb nog att skicka vidare så då blev det fel ingång i en tunnel... Men slalomet funkade. Man får vara glad för det lilla.

Hemma blev det sen till att packa väskan.... Dags för en veckas tjänsteresa igen - husse och hundar hemma. Eftersom flyget går tidigt imorgon så börjar jag med en hotellnatt i Malmö. Frukost 04.45 är beställd... Hualigen.