söndag, augusti 06, 2006

Lite av varje-blogg

I slutet av veckan var det festival i den skånska stad där jag arbetar. Detta innebar bl.a. att lunchutbudet mer än dubblades... I fredags slog jag till på en sån där riktigt typisk festivalrätt - langos. Det har jag nog inte ätit sen det "lanserades" på Vattenfestivalen i Stockholm för sisådär 10 år sedan! Egentligen förstår jag inte vad som är så fantastiskt med denna friterade brödbit, men det är onekligen rätt gott (fast det är klart - pålägget dvs räkor och sånt, gör nog en hel del).

Regnet har lämnat oss igen och det är soligt eller åtminstone växlande molnighet, men det har blåst ganska mycket de senaste dagarna. En av fördelarna med detta är att den tvätt man hänger ut torkar snabbt. Ack, så praktiskt jag tänker ibland! Nåja, vi "blåste av" vardagsrumsmattan med vattenslangen igår så det är ju en anledning till att det gärna får torka snabbt. För några år sedan gjorde vi en liknande manöver med den dåvarande (tras-)mattan. Sen kom regnet. Och det regnade och regnade. Mattan höll på att mögla bort... Numer tjänstgör den som del i något jakttorn...

I torsdags var jag och Hampus en sväng på brukshundklubben och tränade fritt följ, inkallning med ställande och fjärrdirigering. När han inte har tränat på länge är denne hund verkligen "taggad". Med tanke på att han har lätt att ta till ljud i andra sammanhang (glädjeskall osv) så är det ju oerhört tacksamt att han inte tar till pip vid arbete!

Idag har husse och Hampus åkt till skogs. Det var några jakttorn som skulle justeras och då passade det ju bra att passa på och lägga några blodspår. Det drar ju ihop sig mot bockjaktspremiär och Hampus ska ju i år vara tjänstgörande "tillgänglig" eftersökshund. Så jag och Simba är hemma och "slappar". Nåja, slappar och slappar - jag har jobbat en del med överflyttningen av Tyresö BKs hemsida till ny miljö. Förhoppningsvis ska jag slippa ifrån den uppgiften någon gång under hösten. Det är ju snart 3 år sedan jag flyttade från Stockholm så det känns lite knepigt att hålla på med detta fortfarande, men nu ser jag så att säga ett ljus i slutet av tunneln.

Snigelrackarna hade kalas i några av krukorna på tomten i onsdags kväll. Petunior och tagetes var tydligen mumsigt. Mutter... Ska ta och skörda de få salladsblad som kom upp i år, innan sniglarna eller Simba får tag i dem. Tomaterna har tagit sig fint, förutom de gula som verkar lida av näringsbrist dvs de mognar inte ordentligt utan börjar ruttna istället. Har petat åt plantan lite mer näring, får väl se om det hjälper. Nu ska jag nog köra iväg och shoppa lite perenner och någon rosbuske, som jag har planerat för en tid...

Och valpen blir 4 veckor imorgon.

Inga kommentarer: