söndag, februari 11, 2007

Plötsligt händer det...

Ja, alla har väl sett Triss-reklamen? Den där det öppnar en ny kassa i affären när den man står i är milslång, och liknande? Den senaste tiden har det hänt en del oväntade saker...

Det började med kollegan som chockade mig och en till av "tågkompisarna" med att, helt utan förvarning och anledning, bjuda oss på semlor (eller fastlagsbullar, som skåningarna säger). Bara så där, helt apropå, för att vara snäll!? Hur ofta gör vi såna saker för våra medmänniskor egentligen?!

Sen kom den riktiga omskakningen idag, när det var årsmöte i HU-klubben. Kompisen S hade lagt en motion om att "mjuka upp" det i hennes (och mitt) tycke övernitiska "löptiksförbudet" på klubbens område. Förslaget gick ut på att löptikar åtminstone skulle kunna vara med på lydnadskurser, om vi höll dem i den "bortre" delen av planen. Nu hör det till saken att den här klubbens område på inget sätt är inhägnat, så det är rätt många som går med sina hundar över planen när vi inte är där - och tyvärr använder den som rastningsområde, det är inte helt ovanligt med stora högar hundbajs mitt på plan... Att den här motionen skulle föranleda en hel del diskussioner var vi helt beredda på, då det finns en del som har varit med i klubben sen den bildades för ca 15 år sedan, och, tja, enkelt uttryckt, inte är så förändringsbenägna.

Eftersom jag är fostrad i andan att de flesta "problem" hanhundsägare har med sina hanar när det är löptikar med, har jag hela tiden tyckt att detta var en rätt fånig regel, men jag har inte riktigt orkat sticka ut hakan i den här frågan (det har jag gjort på i andra frågor dock). S är dock inte lika "timid" som undertecknad utan författade helt enkelt en motion. Årsmötet har aldrig varit så välbesökt under mina år i den här klubben! Tyvärr, som vanligt, få "riktiga" ungdomar men men... Diskussionen blev som sagt ganska livlig, men till slut konstaterades att det mesta nog var sagt och att vi kunde dra fram hur många exempel som helst på "än det ena, än det andra" dvs hundar som fungerar/inte fungerar i närheten av löptikar. Under debatten kom också alternativförslaget upp - om vi ska tillåta löptikar, är det lika bra att göra det "överallt" dvs även på agilitybanan. Vi vet ju som sagt ingenting om vad som händer på området när vi inte är där... Till omröstning alltså. Först motionärens förslag "begränsat tillåtet" kontra som idag dvs "helt förbjudet". Döm om fleras förvåning då motionen faktiskt vann omröstningen! Vi trodde faktiskt att motståndarsidan hade trummat ihop flera röster... Så när vi ändå höll på, röstades även "motförslaget" om helt tillåtet, på hela klubbområdet, igenom!!

Tja, det var en del som blev riktigt sura och någon muttrade även att "då byter jag klubb". Tja... varsågod, kan jag känna... för jag tror inte det är särskilt många klubbar i närområdet som har den typen av totalt löptiksförbud, som efterfrågades här. Personligen kan jag också fundera över att om man har en hanhund som är SÅ påverkad av löptikar, så måste den hunden ha det väldigt jobbigt även "till vardags"... Då kanske man faktiskt ska överväga en kastrering? Men det är som sagt mina egna och personliga reflektioner. Jag har också sett tillräckligt många hanar som faktiskt fungerar utmärkt med löptikar omkring sig så länge inte ägaren vet något, för att våga hävda att det ofta, väldigt ofta, är i hundägarens huvud "problemet" sitter. Dessutom har vi ju själva haft 2 hanhundar och 1 tik under en period, och det var "bara" under de mest kritiska höglöpsdagarna, som grabbarna var märkbart påverkade. Dock inte värre än att det gick att hantera genom att hålla dem skilda från tiken...

Mötet drog alltså ut på tiden då vi i styrelsen även hade lyft några "diskussionspunkter" som vi väl i och för sig inte kom så långt med... Så någon träning, som vi funderat på, blev det inte.

Svaret på "Finn ett fel" i föregående blogginlägg, återkommer jag med när NÅGRA fler än Lotta har svarat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, man får väl tävla agility-SM med löptikar numera om jag minns rätt? De som siktar på SM borde alltså se löptikar som lysande träningstillfällen. I mina trakter finns det inga förbud. Däremot är det önskvärt att slippa löptikar ett par dagar innan tävling Jag har faktiskt varit med om (på en grannklubb) en människa som blev salig när hon förstod att Iza löpte och bönade och bad att vi skulle hjälpa till att valla uppletanderuta. Helst skulle Iza kissa i rutan också, vilket lyckades till sist. :-)

Anonym sa...

Hejaheja!! Tycker de borde se det som ett bra träningstillfälle att träna med sina hanhundar där det finns löptikar. Problemet går ju ändå inte att undvika, så varför förbjuda dem på just et ställe där hundar skal tränas???

Du förresten - varför är det en rulstolssymbol på kodningen man skall fylla i då man postar kommentarer. Alltid undat...

/Magdalena