måndag, april 18, 2011

Att… gilla läget?

Idag har jag anmält mig (och Otto) till en agilitytävling. Jaha, tänker ni nu, vad är det med det då? Jo, tävlingen ifråga ligger samma dag som Göteborgsvarvet, som jag hade tänkt springa och varit anmäld till sen anmälan öppnades, förra sommaren…. Men – som mina joggingpass har utvecklats, eller snarare INTE utvecklats, de senaste veckorna, så har jag insett att jag kommer inte komma upp i den träningsmängd som man nog BÖR ha i benen innan man ger sig på en halvmara. Jag var ju och tittade på när H sprang för några år sen och ja, det stod folk på startlinjen som nog var sämre tränade än jag är idag, men… jag vet hur jag fungerar och att tro att jag ska “ta det lugnt”… nä, det lär inte gå. Anmälningsavgiften är ju betald sedan länge men herregud, det går ju till någon idrottsförening (åtminstone delvis) så det bjuder jag på. Nu blir det sikte på Tjejmilen efter sommaren igen, som vanligt…

I lördags hade jag (och C och M) spårkurs, första praktik-tillfället. 3½ timme i skogen går fort, upptäckte vi!! Alla ekipage fick 2 spår var och det kändes som ett bra koncept, det som inte gick så bra vid första försöket fick vi då möjlighet att styra upp i andra omgången och förhoppningsvis gick deltagarna hem lite stärkta och med träningstips i bagaget. Nu är det 3 veckor till nästa tillfälle så de har tid på sig att träna själva! Hela påsken till exempel!

Igår, söndag, var det elitspår på klubben. För första gången på flera år skulle jag vara med som spårläggare. Sist jag var det, så var mitt spår reservspår (som lades ut ändå). Jag vet faktiskt inte när jag var spårläggare på ett ordinarie spår sist, det måste ju varit någon gång innan jag flyttade till Skåne… I givakt i skogen vid 7-tiden och 1500 meter i rätt jobbig terräng, man blir trött kan jag säga! Tyvärr klarade inte den tävlande spåret och det är alltid lite trist när sånt händer.

Inspirerad av helgens spårtema så la jag ett spår åt Lazer på gärdet hemma på eftermiddagen igår. Eftersom det var ett tag sen sist så siktade jag in mig på att lägga spåret i medvind och det betydde att slutet dvs fleece-kamptrasa, hamnade rätt nära cykelvägen. Liiite chansartat med tanke på hur många som rastar hundar på nämnda cykelväg men men… En halvtimme fick det ligga och han är som en dammsugare, den lille svarte! Lite slår han ju över spåret men det är nog läge på lite längre liggtider (och fler föremål?) så får vi se hur det utvecklas.

Efter det så var det grillpremiär för i år. Bs föräldrar kom över och grillandet skedde ute, men åt gjorde vi i uterummet. Det är härligt med utekänsla men med inomhusklimat…

Ikväll har vi varit på klubben, B höll kurs med L. Jag rensade mitt “postfack”, tömde några pärmar på kansliet på agilitypapper (resultat från inofficiell tävling för 3 år sen behöver vi knappast ha kvar) och när kursen hade fikapaus passade jag på att träna med Lazer och Otto. Lazer fick göra slalom (8 pinnar var vad kursen använde så det fick det bli), däck och 2-3 hopphinder på raksträcka. Otto körde jag dubbelbox i den övning som L ställt upp för kursen + balansbomsnedgång med nosduttstarget… Otto var lite överladdad, det märks direkt när han inte tränat på några dagar. Hej och ivej, liksom…

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja fy, det där Varvet. Jag hade ju annars tänkt att springa 5 Varv i rad och sen sluta, men jag får väl ta ett glapp i samlingen...