fredag, april 15, 2011

När ska man vara startklar?

Häromdagen fick jag veta att en av tikarna i Stawaskogens M-kull (som alltså är något yngre än Lazer) varit ute och debuterat i appellklass och blivit uppflyttad. Återigen väcks funderingarna i min hjärna - när "ska" man vara startklar?? För många är det en självklarhet att hunden ska stå startklar på planen när den är 12 månader (i bruks) eller 18 månader (i agility). För mig är det inget självändamål... Visst, man kan också säga att det är brister i mitt träningssätt osv som gör att mina hundar inte är klara så tidigt. Eller att jag inte tar mig tillräckligt med tid för att träna mina egna hundar. Men... en hund lever ändå förhoppningsvis i 10-12 år, och de flesta kan i alla fall tävla (under förutsättning att de är friska osv) till de är 8-9 år utan större problem (lite beroende på gren förståss). Sen kan man också fundera över vad det är som gör att flera av mina kursdeltagare och träningskamrater kommit betydligt längre på tävlingsplanerna än vad jag själv gjort. Kanske är jag bättre som "coach" till andra än som förare av egen hund...? Hundvänner - ni som läser här - vad tycker ni? "Måste" man starta när man får enligt regelboken?

4 kommentarer:

Lotta sa...

Definitivt INTE! Det har jag inte gjort med någon hund, först och främst för att platsliggningen inte varit "klar", men även av andra anledningar. Dock kände jag mig betydligt mer stressad med bruksschäfern (som debuterade när hon var 2,5!) än med terriern som också gjorde debut vid samma ålder. Rasbetingat kanske? ;-) Nej, men hade platsliggningen funkat på Karlsson så hade jag nog vågat mig ut tidigare, men nu var det som det var.

Tror nog att man har en hund som håller längre, rent tävlingsmässigt, om man inte tokstressar i början. Sen kan jag inte påstå att det var därför jag väntade så länge, men jag kommer inte stressa med nästa hund heller, hoppas jag.

Bibbi sa...

Jag blir väl inte så förvånad när vi - som vanligt - tycker lika... :-)

Agnetha sa...

Håller med föreg. "talare" ... Men man börjar ju fundera själv,(precis som du). En BC som började samtidigt som jag och Cayo i valpkursen och har följts åt sen dess ... han tävlar nu i Elit kl !! Själv har jag inte ens startat 1:an ....Men jag har inte heller bråttom. Siktar INTE på SM ....

Bibbi sa...

För tydlighetens skull vill jag bara påpeka att jag inte på något sätt säger att det är "fel" att vara ute och tävla tidigt. Vill man vara lite elak mot mig så säger man att jag har prestationsångest, är avundsjuk etc, för att MIN hund inte är klar.... :-)