torsdag, januari 05, 2012

Året som gick...

Det blev ingen julsammanfattning, eller ja – jag hade semester i mellandagarna mellan jul o nyår och gjorde i princip väldigt lite. Mer än det absolut nödvändiga och – hundträning. Var bl.a. ute hos fd kollegan K som bor mitt i skogen, och la lite spår tillsammans med henne. Oerhört lyxigt att kunna lägga spår på egen mark och sen gå in och fika i köket!
Ja, och så här års så ”ska” man ju sammanfatta året som gick – och helst ha en plan för det kommande året? I år fuskar jag lite o kollar vad jag skrev under året.
Januari: Det var vinter och snö…
Februari: Det var vinter och snö (som vid en tjuvkik i bloggen tydligen började töa bort redan i mitten av månaden, eftersom jag då var ute och la spår?!)… Vi byggde om köket och fick ÄNTLIGEN en diskmaskin installerad. En av få saker jag saknat från lägenhetslivet i Stockholmsförorten, där jag i alla fall hade en bänkvariant.
Mars: Är årsmötesmånaden framför andra när man är föreningsnörd. Dessutom var jag med och pratade hundungdom på en ”kursledarutbildning”, ansvarade för HU-distriktets monter på Malmö Int en dag och skötte markservicen på en A1-utbildning en helg… Och så snöade det igen. Hampus fyllde 11 år.
April: Startade en spårkurs. Ansvarade för spårtävling på klubben (som bitr Tävlingsledare). Påsken var sen och blev därför premiärtur med husvagnen. Det var rena sommarvärmen och vi hade sköna slappa dagar! Insåg att jag pga bristande träning kunde lägga ner planen att springa Göteborgsvarvet (jag har sprungit Tjejmilen relativt otränad för många år sedan, en halvmara utan ordentlig träningsbakgrund tänker jag inte ens fundera på att starta i).
Maj: Säsongspremiär agility med Otto. Mycket kursande och träning… Agility- och lydnadstävling på klubben med allt vad det betyder av administration och förberedelser.
Juni: Inleddes med ytterligare en minisemester med husvagnen, inkluderandes besök på jaktmässan på Elmia i Jönköping. Fortsatte tävla med Otto och fick Lazer inmätt efter 18-månadersdagen. Tävlingsklar var han dock INTE. Spårkursen jag höll i tillsammans med C och M, avslutades. Lazer genomförde MH på ett bra och positivt sätt. Midsommar firade vi i Simrishamn, i husvagnen och med en agilitytävling. Där Otto och jag ÄNTLIGEN höll ihop hela vägen och fixade vår första pinne!
Juli: En kvällstävling på Göinge-Broby, som jag egentligen inte alls tänkt anmäla till (men så slog tävlingsdjävulen till för fullt) blev en oväntad succé när jag och Otto gick och vann en hoppklass! Inte ”bara” pinnplats utan faktiskt klassvinst. Wow, liksom. Jag njuter fortfarande av att se loppet på film… Det var dessutom en riktigt fin sommarkväll! Sen blev det semester, Lazer HD-röntgades (A) och husvagnen rullade uppåt landet (efter fönsterbyte hemma) och vi försökte tävla hos Lazers ”mormor och morfar” i Fagersta. Det blev många ”stolpe ut” lopp där.
Augusti: Dömde freestyle på USM vilket var trevligt på många sätt, inte minst eftersom det alltid är några fler ”överåriga” hundungdomar som man träffar på dessa tillställningar. Fortsatte tävlingssäsongen med Otto och plockade ytterligare en pinne. Det är inte helt jämnt hur han funkar på tävling ser jag, katastrof-diskningar ena dagen och kanonlopp dagen efter… Vi gjorde en dagsutflykt och hjälpte till med riksfinalen av Doggy Agility Cup i Göteborg.
September: Började ta krafttag med Lazers lydnadsträning. Sprang Tjejmilen med en förkylning i kroppen – som så klart bröt ut med FULL kraft efter det. Tjänsteresa = en veckas testverksamhet i England, där hemresan var ett äventyr i sig. Ytterligare en agilitytävling arrangerades på klubben. Och började intensifiera spårträningen med den lille svarte cockern… Påbörjade agilitykurs tillsammans med husse. Ställde ut Otto på Sofiero och tog hem Cert och BIR och fick återigen chansen att ranta runt i stora ringen vid dagens slut!
Oktober: Husse fyllde år och vi stack på minisemester – till Göteborg. Tidpunkten på året gjorde dock att vi valde bort husvagnen som boendealternativ. Fortsatt intensifierad spår- och lydnadsträning med liten svart hund, som även fick följa med på fältjakt (i koppel).
November: Inleddes med att vi fick operera bort 2 av Hampus ”fettknutor” som börjat spricka. Analys visade att det inte var fett, utan talgkörtlar som drabbats av godartade förändringar. Lazer debuterade i appellklass spår, dock utan några större framgångar då såväl spårarbetet som lydnaden i skarpt läge gick ”sådär”. Hampus lyckades bli både magsjuk och ta sönder stygnen efter ena knutan. Det var en ganska stökig månad pga VAH-andet som blev effekterna av detta. I takt med att kurser och annat avtog, blev det mer tid för egen hundträning. J
December: Som vanligt viss adventspanik. Julfest med mitt jobb, julbord med husses jobb (fast i omvänd ordning). Hoppade på ett föreningsuppdrag till, eller ja, tackat ja hade jag gjort tidigare under hösten men nu blev det ett möte då det hela konkretiserades lite. Vi åkte till Stockholm och ställde ut Otto på ”Stockholm hundmässa” där det blev ett cert till. Dessutom firade vi för tidig jul med min bror och hans familj. Undrar när brorsonen kommer på sambandet att ”faster på besök = presenter”…? Började titta lite mer seriöst på bilbyte. Julen firades som vanligt hos Bs syster och nyåret höll vi oss hemma.
Genomgående under hela året så lästes en hel del böcker och framför allt under våren hade jag mycket ”föreningsångest”. Den avtog lite under hösten, verkar det som.
Tittar jag lite på vad jag hade för mål förra året vid den här tiden, så:
- Sket det sig att inte ta på sig något ”nytt” föreningsmässigt, i slutet på året…
- Otto har mycket riktigt tagit inte bara EN, utan FLERA, pinnar!
- Lazer genomförde MH och kom till start i appellklass spår.
- Sprang Tjejmilen igen men inget PersonBästa pga bristande träning och inte minst den förkylning som gjorde att jag fick ta det lugnt hela vägen runt.
- Jobbmässigt så HAR det blivit mer och mer testverksamhet för min del och jag jobbar vidare med att utveckla den verksamheten.
Ett rätt OK facit, alltså. Sensmoralen kanske är att om man ska ha mål ska man sätta dem på "rätt" nivå? Några uppnåeliga och några "bland trädtopparna"...

Inga kommentarer: