söndag, januari 08, 2012

Ett par böcker

Redan före jul lyssnade jag mig igenom Anna Janssons andra bok om Maria Wern, "Alla de stillsamma döda". Här blev jag - faktiskt - överraskad när det avslöjades vem som var mördaren... Mina egna funderingar gick i helt andra banor kan jag säga. Boken inleds med att Maria Wern är fånge tillsammans med ett lik och sedan får vi följa händelserna som lett fram till detta, inte minst på det privata planet. Det är ju inte utan att jag undrar hur det ska gå med det Wern-ska äktenskapet...

Under julledigheten återknöt jag bekantskapen med Mma Ramotswe och hennes vänner i den sjätte boken om Damernas Detektivbyrå, "I muntra damers sällskap". De är lite annorlunda de här böckerna, som jag konstaterat tidigare. Den blev dock inte utläst förrän nu på nyåret så den kommer att "bokföras" under 2012. Den här gången ställs Mma Ramotswe bland annat inför saker från sitt förflutna, som till synes hotar hela hennes tillvaro. Hennes lilla vita skåpbil havererar också, vilket orsakar stor sorg. Något som jag lite kunde känna igen mig i igår - när min bil havererade... dock körd av husse i familjen, men det är en HELT annan historia!

Inga kommentarer: