torsdag, januari 17, 2013

Badrumsträning

Så här på vintern när det är mörkt och kallt så förlägger jag en del hundträning till - badrummet. Det är enda stället i hemmet där det finns en i alla fall liten ledig golvyta (sedan vi byggde till) och går att stänga dörren (att försöka träna "ostört" med 2 andra hundar + nu en valp omkring sig, känns som en utopi).

Efter helgens besök hos PT Petra, fick vi ju med oss lite småplock som, mycket tacksamt, lätt kan pysslas med inomhus. Det är SÅ häftigt att se hur den lille svarte tänker, funderar och klurar på vad det är jag vill att han ska göra. Han gäspar, slickar sig om munnen. Tänker lite till. Provar. En av våra "knäckfrågor" håller nog på att lösas, det verkar göra susen att ta 2 korta pass med en liten paus emellan. Exakt vad det är går vi inte in på förrän jag ser om det verkligen "händer" men varje kväll har det känts som att det börjar lossna allt mer.

Igår drabbades jag även av ett akut huslighetsanfall (eller sötsug??) och bakade en kaka (tar man bort saffranet så funkar denna kaka utmärkt även resten av året), dumlemuffins och bröd (det receptet har jag inte hittat på nätet). Kakan får kollegorna vara med och äta i eftermiddag, muffinsarna hamnar på klubben ikväll och brödet - det äter vi själva. Jag tycker det är roligt att baka och visst är det väl godare med hembakt än "köbekagor"?!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Been there, done that... Tränat hund i badrummet alltså. Funkar kanonbra när man har en annan nyfiken hund i familjen. Och även när man vill träna avlämnanden på en hund med ha-begär. :)

Agnetha sa...

Fast jag vill ha störning, så de andra hundarna får "titta på" bakom kompostgrinden när jag tränar inomhus ....