tisdag, januari 29, 2013

Hur man får en helg att gå...

Hoppsan, man ska trycka på publicera också... Detta är alltså skrivet igår, måndag.

I lördags var det dags igen för ett lydnadspass hos vår PT Petra. Hon är fantastiskt bra på att hitta de där små sakerna jag behöver tänka på för att ”bra” ska bli ”ännu bättre” och få mig att känna att det som är ”bra” faktiskt ÄR det… Och jag blir så taggad till att träna ännu mer. Härligt!

I veckan så lossnade det i gripa-övningen som vi hållit på med sedan förra gången, det är så kul att se när polletten ramlar ner. Vi jobbade bl.a. lite med hur detta ska utvecklas och den lille svarte  var så söt när han ”fastnade” i tankeverksamheten och tittade bedjande på mig – vad är det du vill matte? Tanken är ju dock att han ska klura ut det själv så av mig fick han ingen hjälp. Då vände han istället blicken mot Petra; ”kan inte DU hjälpa mig när mattekärringen inte gör det?”. Sötnosen!

När jag körde hem började jag fundera lite på – hur stollig är jag egentligen som kör 50 min enkel väg, för att träna i en timme (och dessutom betala för det)?! Eftersom det känns som att det är värt varenda minut (och krona) jag lägger på det – antagligen inte SÅ stollig. Och – när jag började tänka efter, det är ju faktiskt mitt eget val vad jag lägger min tid och mina pengar på. Andra lägger sina pengar på shopping, skönhetsbehandlingar och frisörbesök, eller resor, eller att gå på krogen… Alla är vi olika, helt klart. Och tur är väl det – för hade det berott på mig skulle inte de stora shoppingcentren klarat sig särskilt länge. J

Igår planerade jag in ett kort agilitypass på klubben med bästa träningskamraten L. Nej, snöfall och blåst hindrar oss inte… Vi kämpar på med vippen/gungbrädan som är en liten nöt att knäcka för Lazer, det börjar dock likna något och jag funderar på hur jag ska kunna hitta ett sätt att träna på detta på hemmaplan, för det här skulle vi behöva köra dagligen under en period! Vi körde lite slalom också och här märks det att träning är färskvara – vad ÄR det med mig och mina hundar och de sista  portarna?! Lazer har, så vitt vi kunde påminna oss, inte haft såna problem med att ”göra klart” förut? Ok, nu blev mitt rörelsemönster lite konstigt i snön, men det ska ju egentligen inte ha någon inverkan (men har det, uppenbarligen, fortfarande – noteras till listan ”att träna på”). Vi tittade lite i kalendrarna på när vi kan få till gemensamma träningstillfällen framöver – och hur tävlingssäsongen ser ut. Jag hittade faktiskt ett tillfälle då det, med hjälp av en semesterdag, kan vara läge att kombinera agilitytävling och husvagnsutflykt! Dags att sätta sig med husse och planera. Snart kommer väl även propåerna på jobbet om att det är dags att sätta sommarsemestrarna…

Inga kommentarer: