onsdag, oktober 11, 2006

Ekonomiblogg

När jag gick i gymnasiet gick jag humanistisk linje, språktokig som jag var. I efterhand har jag ångrat lite att jag inte valde ekonomisk istället, men man är ju inte sämre än att man kan läsa in saker och jag har därför läst in företagsekonomi och bokföring på komvux. Siffror är rätt kul, de också, även om det fortfarande är bokstäver, ord och språk som fascinerar mig mest.

Det finns ett hundforum på nätet där jag "hänger" en del - www.aktivhund.se - och lite nu och då kommer diskussioner "för o emot blandraser" upp där. Nu i dagarna var det någon som tog upp den ekonomiska aspekten, att det är billigare att köpa en blandras (oftast - men just nu kan det många gånger vara så att "småväxta" blandisar är dyrare än rasrena hundar av större raser!!) och att "hundinnehav inte får bli en klassfråga". Hm. Jag skulle vilja påstå att hundinnehav ÄR en klassfråga. Det kostar att ha hund, så är det bara. Inköpspriset är faktiskt en engångskostnad och visst, det kan kännas mycket att betala ett större antal tusenlappar för en valp. MEN det finns faktiskt andra sätt - som någon i detta sammanhang påpekade, t.ex. omplaceringar. Mina första 3 hundar (hm, ok då, de som införskaffades som nr 2 och 3 i skaran får jag väl benämna "våra" för min dåvarande sambo var faktiskt i högsta grad inblandad) var omplaceringar i olika åldrar och av olika skäl. Ingen av dessa kostade mig/oss ett öre i inköp...!

Men nu är det som sagt inte inköpskostnaden som är den stora posten när det gäller hundar. Det är, precis som i många andra sammanhang, "driften som kostar".

Hunden ska ha mat av hyfsad kvalitet (det foder våra jyckar äter kostar ca 4-500 kr per 15 kgs säck, till en mellanstor hund räcker en säck i ungefär 1½ månad), försäkring (kostar 1200-1500/hund och år om jag minns rätt, men är värt varje öre om man drabbas av en större skada/sjukdom), koppel o halsband (i synnerhet under hundens första år brukar det gå åt en del då valpen växer ur halsbanden och kanske tuggar av ett o annat koppel), någon form av korg/bädd vill man kanske ha åt sin hund osv osv. Jag ska inte räkna upp alla prylar man "kan tänkas" skaffa sig här - tillbehörsmarknaden växer för varje år... Bajspåsar kostar också en slant, kanske vill man åtminstone gå EN kurs - eller flera... Husse och matte behöver ett ordentligt regnställ och schyssta gummistövlar samt skor och vinterkängor för att kunna gå ut med sin älskling i alla väder... Det är nästan ett måste att ha bil när man har hund - och helst en kombi (om man inte har en väldigt liten hund). Visst, det GÅR att åka buss, tåg och tunnelbana (om man bor i Sthlm) men det ÄR knöligt, i synnerhet om hunden är så stor att den inte kan "åka i en väska". Kommer man sen på att det här med att träna/tävla/ställa ut hund är roligt, så kommer det kostnader i form av anmälningsavgifter och resor (bensinpengar, ev. övernattningar), ännu fler kurser...

Ja - jag vågar i alla fall inte räkna ut hur mycket jag/vi lägger på sådant som kan relateras till hundarna under ett år! I vårt fall är det också småknepigt att veta var gränsen dras när det gäller jakthund - vad är "hund"- och vad är "jakt"-kontot?Dock har jag räknat ut hur mycket jag har lagt på veterinärbesök (och mediciner) de senaste 3 veckorna - Hampus kastration (som delvis betalades av försäkringsbolaget eftersom den gjordes pga sjukdom), Ottos vaccination, Simbas sjukdom och påföljande insomning... Jag har alltså bara räknat på de pengar som jag verkligen har betalat (inte vad försäkringsbolaget har pytsat in). Det blev en liten nätt summa som man "nästan" kunnat köpa en renrasig valp för (inom vissa raser hade det nog faktiskt räckt). Så får ni själva fundera ut hur mycket det kan handla om (dags för en liten gissningstävling kanske så jag får se hur många som läser här?)! Men plötsligt förstår jag varför jag inte köper snygga och moderna märkeskläder, och inte har varit hos frisören på snart ett år...!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man gissa på 5.000:-? Sisådär på ett ungefär?

Och det är helt sant, det kostar att ha hund. Mycket! Har inte ens försökt räkna ut vad jag la på ett år med en hund, och nu har jag två...! Även om matkontot till den lilla är ganska diskret så är det ju mycket annat som ska till.

Anonym sa...

Klart att det kostar - men personligen tycker jag att det är värt varenda öre.
Jag lägger en heeel del pengar på min hund mer eller mindre frivilligt. I slutet av sommaren var han inlagd pga att hans mage krånglade, det slutade med ett specialfoder som kostar 1000:-/mån. Bara här är det 12000:- på ett år.. sen försäkring och övriga nödvändigheter (och onödigheter :)). Tror att jag hittat ett måndagsexemplar till hund med tanke på alla veterinärkostnader. Totalt på 1,5 år ligger dessa på ca 10000:-. Men som sagt... det är det värt för att ha honom! Man får så mycket tillbaka!!!