torsdag, juli 26, 2007

Några små utflykter

Igår tog jag med mig svärmor och körde till plantskola modell STOR... Det blev några nya växter att fylla på i krukor och lådor med och någon perenn och en mindre rosbuske. Man får ju försöka fylla på där sniglarna drar fram!

Väl hemkommen blev det alltså först en promenad med hundarna som "hundgårdstränat" lite medan jag var borta. Vi kom ju på det här att nu under semestern har de ju varit med så mkt så det kan nog vara bra att de är där ute lite grann nu under min sista vecka, så det inte bli för "chockartat". Inskolning, brukar det kallas när man pratar om barn och dagis?

Sedan skulle ju då nyförvärven planteras. I ärlighetens namn är väl inte mina/våra rabatter så där hysteriskt välplanerade men så mycket har jag förstått att trädgård, det är ett ständigt pågående experiment. Mina föräldrar har haft sitt hus med tillhörande tomt i 40 år nu och mamma håller fortfarande på och planterar, flyttar och "har sig"... Naturligtvis skulle Hampus och Otto "hjälpa till". Framför allt Otto, som gärna jagar undflyende tomma krukor och liknande...! Nåja, plantorna är planterade, så får vi se hur det går sen.

På kvällen tog vi oss en tura-tur... För er som inte är så bevandrade i nordvästskånsk kultur så är tura det man gör när man kliver på färjan över sundet och sitter kvar i restaurangen och äter medan båten åker fram o tillbaka lämpligt antal gånger. Det var räkafton på en av båtarna så detta hade vi siktat in oss på. Passade även på att handla lite, när H var här nere för några veckor sedan så var vi ju inne i parfymshopen och sniffade vilt, nu slog jag till på lite "lukte-gott".

Idag har jag - så här långt - hunnit med morgonpromenad och löppass (ingen bra idé att skyffla ut hundarna i hundgården och sticka ut och springa visade det sig, de hade mycket och högljudda synpunkter på behandlingen - "vi vill följa med" - men nu har det lugnat ner sig där ute...). Av någon anledning blir mina pass tyvärr på tok för korta känns det som, får ta tag i detta nu. På lördag SKA jag springa en längre runda, den bör vara ca 9 km.

Inget regn så här långt idag (det var faktiskt hyfsat från lunchtid igår och hela kvällen) så nu ska jag nog gå ut och sätta mig ute en stund. Även om inte solen skiner så behöver jag nog lite frisk luft. Har fortfarande 3 böcker att läsa som jag hade tänkt ta mig igenom på semestern. 1 av 4 så här långt...

Inga kommentarer: