lördag, juli 21, 2007

Trägen vinner??

Igår kväll var jag och Hampus på Tollarps BK och tävlade lydnad. Det kändes lite chansartat när vi körde hemifrån strax efter 16 på eftermiddagen och det var dryga 20 grader i skuggan... Hampe mår ju inte särskilt bra när det är varmt ute. Men jag hoppades på att det skulle hinna svalna lite till det var dags - samlingen var kl. 18 och det brukar ju ta en stund innan det hela kommer igång och med 21 anmälda kunde man ju hoppas på ett högt = sent startnr. Det brukar jag ju inte hoppas på annars med tanke på apporteringen (H tycker det är rätt äckligt när andra hundar har haft apportbocken).

Vi var till slut 18 st som var på plats och jag drog startnr 12 så det kändes rätt OK. Vid 19.50-tiden var det vår tur. Och Hampe var riktigt, riktigt laddad! Kanske funkar det här med att "vila sig i form" ganska bra - vi har i ärlighetens namn inte tränat så våldsamt mycket under semestern. Platsliggningen blev en mardröm. Efter ca 1 minut kom det en hund smygande i skogsbrynet (vi stod i en dunge bredvid planen). Jag konstaterade snabbt att det var stående öron = inte min hund, men när den kom tassande till matte blev det uppenbart att det var den schäfer som låg bredvid H. Detta skapade oro i leden. En hund låg och pep, en reste sig och mötte husse när vi kom tillbaka, en hade både satt sig, stått och satt sig igen. Men min lilla ängel - som såg lite orolig/snusig ut när vi gick, låg så fint så. Skönt att börja med betyg 10 i alla fall.

Resten av momenten? Ja jag måste faktiskt säga att jag är riktigt, riktigt nöjd med första halvan av programmet. Sedan havererade det hela något...
Fritt följ: 9 - dk (jag klämde på ett extra "fot" i sista helomvändningen - det är det enda jag kan komma på, möjligen ngt med kroppen också? Jag tror faktiskt att detta är det högsta betyg vi någonsin fått på det här momentet så det känns jätteroligt, i synnerhet som jag när jag stod och tittade innan uppfattade domaren som ganska petig - eller så såg hon saker som inte syntes från åskådarplats, det är ju inte ovanligt).
Platsläggande: 10 (! Uppenbarligen föll H i backen så där fint som jag vet att han kan! Jag tittade inte...)
Inkallning med ställande: 9 - tempot in (växlar till trav efter ställandet, vi måste träna på inkallning från stå helt klart. Hörde t.o.m domaren säga "DET var synd"...)
"Rutan": 0 (här har vi problem - får fortsätta hjärntvätten, men jag vet inte riktigt varför det knyter sig på tävling?! På träning kan han ju?)
Apportering: 5 - tvekar, släpper (bra fart ut, tyvärr landade apporten lite olyckligt i en liten svacka så han fick "nosa" sig fram till den och då blev det lite fundersamheter vilket ledde till att jag klämde på ett par extra "apport" - dkna nämns inte ens...? Och sen släppte han den vid mina fötter - men med allt strul vi har haft så tar jag detta just nu...)
Hopp: 0 - hoppar tillbaka (att man skulle sitta också missade H idag, han hoppade tillbaka när jag sa "sitt"...)
Fjärr: 7 - dk (fick nog klämma på en 3 st "Sitt" på första skiftet - att det ska vara så svårt ibland?!)
Helhet: 8

Totalt blev detta 127 poäng. MEN jag är så glad och nöjd för jag hade en pigg och alert hund genom hela programmet!! Har nog kommit på en liten "nyckel" till framgång - externbelöning... Detta började vi med när vi höll på med agility och nu har jag testat att lägga en godisburk på någon plats utanför planen (vid bilen eller vad som helst) och H ska VETA att den finns där. Och det verkar ju faktiskt som att det ger lite effekt... När vi var klara visste han HELT klart var belöningen var!

Nu ska vi fortsätta med rutan för det är ju där skon klämmer.

Inga kommentarer: