söndag, november 21, 2010

Bokblogg

Ja, så var det dags för lite bokblogg igen. Ännu en deckare ur högen från Lazers "mormor" K har jag klämt i mig på tågresorna den senaste tiden. Hon har verkligen letat fram författare jag inte läst tidigare, överhuvudtaget (kan bloggen ha spelat in där?)!!

Den här gången var det Hans-Olov Öbergs "En jagad man" jag gav mig i kast med (lustigt nog kände jag tidigare en person med ett snarlikt namn, men som åtminstone då var verksam inom en annan bransch). En föredömligt kortfattad bok - bara dryga 200 sidor. Skönt som omväxling till alla tegelstenar på runt 500 sidor! Och - Öberg hinner med förvånansvärt mycket på 200 sidor, 2 mord och ett par -försök. Vår hjälte är ekonomijournalist och heter Micke Norell, och han hamnar - som så många deckarhjältar som inte är poliser - ganska ofrivilligt mitt i en rejäl soppa som utspelar sig i Stockholms finansvärld. Författaren har själv varit verksam inom den och det märks. Någonstans har jag läst att man, om man ska skriva en bok, bör förlägga den till miljöer (arbets- såväl som geografiska) som man känner till väl. Här blir det stundtals nästan lite övermycket "finanssnack" men det är ändå inte värre än att det går att stå ut med. Jag tänker inte gå in så mycket på handlingen (den kan ni läsa om via länken) utan nöjer mig med att sammanfatta: En helt OK deckare. Tyvärr är persongalleriet lite för rörigt för att jag, när mördaren väl avslöjades, skulle tänka "jasså det var h*n", utan jag var tvungen att bläddra tillbaka lite för att hitta något om denna figur. Kanske var det jag som var ofokuserad under läsningen, vad vet jag. Tänker jag läsa fler deckare om Norell? Tja, kanske... När högen av "att läsa"-böcker där hemma tar slut... Det är inte så att jag rusar iväg för att få veta hur det går framöver för honom, men ointressant var det inte.

Inga kommentarer: