tisdag, augusti 16, 2011

Systemen motarbetar oss....

... så jag tar en liten paus i arbetet och skriver några rader här.

Kom på en sak till som var en liten seger i söndags. Jag har ju ibland funderat över hur/om det påverkar Otto när jag kör iväg på tävling och inte tar med de andra hundarna. När jag tränar är ju alltid Lazer och Hampus med, åtminstone i bilen (på senare tid har ju Lazer börjat vara med "på plan" en del också). I söndags var de dock inte med och bevisligen fungerade det ändå. :-) Eftersom jag tenderar att hamna i smått skrockfulla beteenden så är det bra med varje sån här gång som slår sönder att "det måste" vara på ett visst sätt. När jag tävlade kanot hade jag - om jag tänker tillbaka - nog ganska mycket rutiner och "måsten" runt mina starter. Jag var inte på den nivån att det var samma strumpor varje tävlingsdag, men en hel del annat var det nog. Samtidigt tror jag att det där beteendet (som jag vet att jag delar med många idrottare) nog var ett sätt att skapa trygghet i situationen också, en form av mental förberedelse. Problemet är ju när man får för sig att "utan prylen X så kommer det aldrig att gå". När tryggheten blir en belastning, så att säga. Jag jobbar på att få bort en del av de attribut som jag omger mig vid i hundträningssammanhang, typ kepsen som i stort sett alltid sitter på huvet när jag tränar/tävlar hund (hm, jag hade faktiskt keps när jag tävlade kanot också!). OM jag skulle glömma den så får ju liksom inte tävlingsresultatet hänga på det!?!

Inga kommentarer: