tisdag, september 22, 2009

Föreningsliv

Min goda vän Nina uppe i norra delarna av landet, ger i sin blogg ibland uttryck för viss frustration över det här med föreningsliv - och just nu håller jag med. Den nonchalans som ibland förekommer när det gäller möten osv, kan vara oerhört frustrerande. När man till slut får ställa in ett möte pga att det blir så få deltagare så att man inte är beslutsmässiga... När en av inblandade ursäktar sig med att "jag håller kurs" - ja det gör jag med på tisdagar egentligen, men eftersom mötena har varit inplanerade sedan i våras, så gör jag uppehåll i kursen vid det tillfället. Eller skaffar en "vikarie". Eller som det nu utvecklade sig med antalet deltagare, låter M hålla kursen på egen hand idag.

Eftersom jag har varit med i föreningslivet i drygt 20 år (jag var på mitt första årsmöte 1986) så undrar jag när det där "förr" var. Ofta hör man nämligen att det var "lättare att få folk att ställa upp förr". Under de här 20 åren har jag hört det sägas, hela tiden.

När det gäller just hunderiet så funderar jag ibland på om de personer som inte vill engagera sig i föreningsarbetet för att "jag vill prioritera mitt eget tävlande", är medvetna om att om alla resonerade så - då skulle det inte bli några tävlingar!! Om ingen la spår på spårtävlingar, figgade på söket, kommenderade lydnad, tog tid på agilitytävlingen osv - ja då vore det slut med allt tävlande.

Nog om detta. B är jätteförkyld så igår fick jag vikariera på nybörjaragilityn. Det var tredje kurstillfället och jag måste säga att jag blev imponerad av hur duktiga ekipagen var! Helt klart så tränar de flesta mellan gångerna, för annars är man inte så duktig efter 2 veckor. Kul, hoppas det blir några som "hänger kvar" i agilityn! I anslutning till kursen fick jag även tillfälle att gulla lite med Lipton. "Fast jag kallar honom Ludde för att retas med resten av familjen" sa husse, som ingår i en av våra "agilityfamiljer". Dottern tävlar - föräldrarna hejar på. Lipton är en tämligen ny-hemhämtad valp. Wachtelvalp för att vara exakt... Det vore ju roligt om det blev fler allround-wachtlar i klubben. Eller? Vi får väl se vad matte hittar på, för det här ska tydligen bli hennes hund.

Idag skulle jag som sagt hållit fortsättningskurs men pga det planerade mötet (som blev omplanerat till ett telefonmöte, som sen alltså inte blev alls...) så överlät jag kvällens kurs helt på M som jag håller kursen med. Om någon vecka åker han på semester så då får jag vara själv...

På jobbet kämpar vi vidare. Det är mycket nu...

Och så var det nån som påtalade att idag är det höstdagjämning. Jotack, det märks. Det är mörkt när jag går ut på morgonen, och när man kommer hem från klubbens kurskvällar... Jag har inga problem med årstidssvängningarna, men mörkret kunde det vara lite mindre av. Och då vet jag ju ändå att vi har klart längre dagar här nere i södra Sverige jämfört med norrut. Bara jämfört med Stockholm så är det en klar skillnad.

1 kommentar:

Lotta sa...

Lipton... det hette bt-valpen som fick mig att hitta "min" ras. :)