tisdag, september 01, 2009

Tummen i ögat - och lite bokblogg

Ikväll har vi varit på kurs igen, jag och Otto. Redan efter en dryg vecka tyckte Jan att det såg mycket bättre ut och att jag har fått lite mer "tummen i ögat" på Otto... Till saken hör nog lite också att jag valde att experimentera lite med leksaken - letade fram en kampleksak (tross med knutar) istället för pipen. Jag tror nämligen att "äga"-tendenserna beror lite på ljudet. Och det verkar stämma, för han kom in MYCKET snällare med den här! Flera av de andra hade istället valt att lägga TILL pip, för att tagga upp hundarna mer. Ja - olika är dom, de fyrbenta vännerna! Helt klart närmar vi oss ett schysst avlämnande i apporteringen i alla fall.

Ett annat experiment jag ägnat mig åt den senaste tiden är något jag inte gjort sen... mellanstadietiden, typ. Nämligen att ha två böcker på gång samtidigt. Då var det i tryckt form, nu har jag haft en "läsa" bok och en "lyssna" bok. Av vitt skilda karaktärer, det var nog en nödvändighet för att det skulle funka.

Läsa-boken har jag nämnt innan och det är Barack Obamas memoarer "Min far hade en dröm". Japp - karln kan helt klart skriva! Lite mycket "samhällsspaning" ett tag på mitten (som faktiskt i samband med besöket i uppväxttrakten i helgen fick mig att fundera lite på hur det ser ut i Sverige egentligen med det här med de olika... nivåerna i samhället, hur vi bor osv...) kanske och lite abrupt på slutet men i stort sett en bok jag gärna rekommenderar! Första gången jag läste memoarer av något slag, som sagt.

Lyssna-boken har varit Arne Dahls "Ont blod". Den första boken i serien om A-gruppen, även om den rent kronologiskt är nummer 2. Jag har läst delar av serien men tror jag ska ta det "från början" nu. En klart schysst deckare med ett kanske lite mer... avancerat språk än vad många andra i genren använder sig av. Jag är ju deckarnörd, så annat än nöjd kan jag ju inte vara!

4 kommentarer:

Tina sa...

Instämmer med Jan det såg jätte bra ut idag med Otto;)

Lotta sa...

Arne Dahl ÄR bra!

Unknown sa...

Ah, ett boktips, tackar! :) Ska man börja med den boken eller ta den som utspelar sig först?

Bibbi sa...

mialena: Kan man - som nu - läsa i "kronologisk ordning" så brukar jag föredra det. Det var en ren slump att jag fick fatt i den boken för ett par år sedan (Misterioso). Nu tänkte jag som sagt läsa hela serien "på rad". Gjorde likadant med Liza Marklunds första 3-4 böcker. Den som kom ut först, utspelar sig ju efter 2:an och 3:an...