söndag, september 20, 2009

Snygg-Otto

IMG_0716 IMG_0717

IMG_0739

Förutom rosetterna och cert-lappen, fick ju även välja ett pris – en pokal eller en “nyttopryl”. Bucklor har vi ju en del i hyllorna, spår efter mitt tävlingspaddlande och Bs tävlingsskjutande, så vi valde en ljuslykta (fotade faktiskt lådan, får jag erkänna, var lättast att få en snygg bild på det viset). Att få till en “uppställningsbild” utan assistans är inget jag ger mig på, så ni får nöja er med Ottos vackra huvud. Jag kom dessutom på att jag inte har delgivit mina läsare den, i mitt tycke något “tunna” kritiken: Typ, storlek och helhetsintryck: Utmärkt. Storlek: 52 cm Detaljbeskrivning: Bra proportioner. Vackert huvud o uttryck. Tillr. vinkl. fram o bak. Bra kropp. Goda rörelser. Trevligt temperam.

Lite mer “utmärkt” eller “mycket bra” hade jag ju väntat mig i en cert-kritik kanske? “Tillräckliga” vinklar trodde jag ju inte räckte till ett cert, egentligen? Nåja, utställning är som sagt en konstig sport vilket vi blev påminda om idag av J & C som var på utställning igen. Plötsligt var det som brukar vara bra på deras hund inte bra och tvärtom?!

Det är alltså obligatorisk mätning av wachtel på utställning, därav måttet. Skönt var ju att Otto inte har några som helst problem med vare sig hantering i allmänhet eller måttstickan i synnerhet. Lustigt är i o f s att på utställning är han ca 4 cm högre än vid inmätningen till agility. Jag har för mig att den domaren fick det till 48… Men det måttet skrivs ju inte in någonstans utan det är kryss i rutan för storleksklass. Nu kan ju det bero på att det i agility är noga med underlaget vid inmätning, på utställning ställs mätstickan i gräset…

Idag har vi för övrigt mest donat på hemmaplan, B var och hjälpte sina föräldrar lite på förmiddagen och sen var det jaktmöte på em. Jag körde ner på klubben och se – agilitygruppen dök upp! Eftersom det är kurs på tisdagarna har vi försökt flytta träningen till söndageftermiddagar. 6 st blev vi, 3 stora och 3 “små” hundar. Jag letade i pärmen med träningsexempel efter något som påminde om gårdagen men hittade inget. Det blev istället en bana som jag tror att jag har sprungit på tävling med Hampus, den passade Otto utmärkt så när som på slalomingången, där det hade varit ett klart plus med högerslalom. Måste uppenbarligen ta tag i att träna in det för det hade underlättat i sista klassen igår med (om vi nu inte hade diskat oss innan…). I övrigt gick det finfint med någon lite “yvig” sväng men OM han bara gick så på tävling…?! Som sagt, jag måste lära mig att “ratta” hunden. Såna här gånger får jag nog säga att jag beundrar de personer som kör mer än en hund i samma klass. Det är nog ytterst få hundar som går att köra exakt likadant…

Dessutom kom J&C ner och tränade lite lydnad så vi passade på att köra lite med Otto där också, för att börja komma vidare med framförgåendet. Det blir ju lätt så att man “fastnar” i ett delmoment, inte riktigt vågar gå vidare. Här kom kompisarna med lite goda idéer och input, så att jag kanske kan komma från att “stå stilla” till att börja komma något steg framåt. Vi provar och ser!

Efter träningen vidare till Ica Maxi. Jag har ju förut konstaterat att sena fredagkvällar och lördagkvällar är bra att handla på om man tycker om när det är “tomt” i butiken. Även söndagkvällar är bra på det viset! Hem och kladda ihop en köttfärslimpa som jag ÄNTLIGEN hittat receptet på igen. Blev av med det i en flytt men numera finns ju allt på nätet, om man bara letar tillräckligt länge…

1 kommentar:

Lime sa...

Eller om den som har receptet kommer ihåg vad han lovat... *går och ställer mig och skäms en stund*