lördag, oktober 03, 2009

Lervälling och nostalgi

Idag har vi varit i Bjuv och tävlat agility. Husse skulle jaga på sånt ställe där han inte medför egen hund, så jag fick låna Otto. Det regnade (och regnar fortfarande) och då är Bjuvs planer INTE roliga. Lervälling är bara förnamnet. Den första klassen gick väl an, eftersom det var just dagens första klass. Dock med 70 anmälda - kanske 50-55 på plats - så var banan ganska tilltrampad redan efter banvandringarna.

På plats var även L med T, som väl fick 10 fel i den klassen tror jag, samt B-M med S som tog sig i mål felfritt och som det senare visade sig, därmed bärgade sin tredje pinne i hoppklass I och alltså nu är uppflyttade till klass II. Grattis och vi är SÅ imponerade!

För egen del så hade jag ett startupplägg som jag tror jag var helt ensam om, såg i alla fall ingen annan i large som körde på det viset, men det funkade bra för mig och Otto. 6 hinder kom vi, sen blev det disk i slalom. Där var nämligen busen på väg ut från banan när han var på andra sidan slalomet och bara halvvägs klar med det, vilket fick mig att ta ett steg in i själva slalomet. Föraren för ju INTE ta hindren, så där blev det disk. Men fram till dit var det, som M uttryckte det "det bästa jag sett er göra hittills". Ja, faktum är att det nog var ett bättre lopp än det där halvvägs i Jönköping häromveckan, så länge det varade. Nåja. Det är bara att kämpa vidare.

Vi fick en hejaklack på plats också, trots vädret! Tack för att ni kom - ni vet vilka ni är!

Andra klassen var agilityklass och vid det laget var området väääldigt geggigt. Otto ville inte ens sätta sig och han var inte ensam om det. Däck-hopp var första 2 hindren och det gick bra, men sen låg det en böjd tunnel (som skulle tas från andra hållet, vi hade alltså själva böjen åt vårt håll där) till vänster när man skulle ta slalomet som var lite till höger. Där gick Otto i någon form av strejk. Ett par varv runt tunneln, morsa på domaren som stod där, och sen sticka in i tunneln. Vi tog några "roliga" hinder (återigen på väg ur slalom - hm?) och avslutade där. I ärlighetens namn tror jag inte lera, regn och elände bekommer busfröet om det handlar om jakt på ex-vis rådjur, där kommer nog drifterna in på ett annat sätt. Men att "jaga" agilityhinder i detta väder, nä...

Även B-M och S blev diskade - när föraren halkar är det lätt att det blir fel. Bäst resultat fick L & T som kom i mål med en försmädlig 5-felare på nerfarten på vippen. I övrigt ett bra lopp, som det tog L en stund att komma på innan hon kommit över den där 5:an...

Eftersom jag av olika skäl "sålt min själ" till arrangören (erbjudit mig att vara funktionär i klass II där jag inte tävlar själv) var det sedan bara att dra på gummistövlar, torr regnjacka (tur att jag har två för den första hade inte klarat 2 timmar till som det handlade om!!) och ställa sig som inropare i agilityklass II alla storlekar. Slabb, plask och urk... Många hundar tyckte INTE om underlaget - men ibland undrar jag om det är hund eller förare som tycker det är värst, och vi ska inte förringa det där med förarens påverkan på hunden...

Det är riktigt ruskväder nu, regnigt och blåsigt... vi får väl se om vi får behålla strömmen. Vågade inte ladda tvättmaskinen efter hemkomst med tanke på sånt, däremot var det väldigt skönt att plocka in hundarna rakt in i badrummet och spola av ffa Otto leran.

Just nu har jag rattat in MixMegapol på radion - där är det nostalgitripp på musikfronten så här dags på lördagarna. 80-90-tal (tidigt 90-tal)... Lotta tipsade ju om Absolut 80's häromdagen. Måste nog köpas...

2 kommentarer:

Magdalena sa...

Hej! jodå, jag gissade att det var dig jag skymtade inne i tältet, men du var ju litet upptagen;).
Kul förresten att nästa ras verkar bli en jaktcocker:)!! När kommer han/hon?

Bibbi sa...

Jag återkommer om valpplanerna när vi vet om parningen "har tagit" - lite skrockfull känner jag mig just nu. Planen är att det ska bli en hane till, i alla fall. Men krisar det och bara blir tikar, så kan vi nog tänka oss en tik också!