onsdag, oktober 27, 2010

Effektiv tid - och en bok till...

Av någon anledning tenderar jag att bli extremt effektiv de kvällar jag är ensam hemma. Nu ikväll har jag: promenerat med alla 3 hundarna (samtidigt, vilket som sagt fortfarande är en utmaning med tanke på Lazers något bristfälliga kunskaper i att gå i koppel), sprungit en kort - men dock - runda med Otto, fixat med HU-distriktets bokföring, förberett HU-distriktets möte på söndag, skrivit en del mail, satt ihop lite material till klubbtidningen, betalat räkningar, fortsatt med projektet "klicka in Lazer".

Eftersom boken jag gav mig på som ljudbok på vägen till (och från) helgens konferens "bara" var på 10 timmar och restiden var ungefär den, så hade jag inte så mycket kvar... Färdiglyssnat efter några kortare transportsträckor idag alltså. Boken jag ryckte åt mig i hyllan på biblioteket när den jag tänkt mig inte fanns inne, var Linda Olssons "Sonat till Miriam". Jag har läst om den i bokklubbstidningen och nyfiken blev jag - men inte tillräckligt för att köpa den. Låna och lyssna var dock ett smart drag! Det här var en riktigt, riktig bra bok! Och som omväxling alltså inte en deckare. Visserligen kretsar historien kring den ensamstående fadern Adam, vars tillvaro ställs på högkant när hans dotter avlider. Det tar ganska lång tid innan vi får veta vad som faktiskt hände henne, Miriam. Och varför hennes mor inte finns med i bilden, vilket hon själv började fråga om precis innan hon dog. Adam börjar en vindlande resa när han börjar söka sitt förflutna, vi kastas fram och tillbaka mellan olika släkter, tider och platser. Historien sträcker sig från Polen vid början av andra världskriget till dagens Stockholm. Den här berättelsen är svår att beskriva utan att skapa "spoilers" så jag säger bara "läs den". Min farhåga om ett "olyckligt" slut besannades tack och lov inte. Snarast skulle jag kalla slutet lite "öppet" men det kan jag verkligen leva med i det här fallet. Det som jag möjligen kan uppleva som lite jobbigt är att vissa frågor lämnas obesvarade... (men vem vet, det kanske kommer en fortsättning?) Ett intressant drag är att en del av boken berättas ur kvinnans perspektiv, hon som är mor till Miriam, och hennes bakgrund. I ljudboksversionen gavs detta extra fint utrymme genom en kvinnlig uppläsare, Elin Klinga, som motvikt till Per Myrberg som gör avsnitten där Adam är berättaren. Trevligt när man verkligen ger utrymme för de olika rösterna på det sättet. Här har vi faktiskt en av fördelarna med ljudboksformatet, detta hade inte alls blivit lika påtagligt om jag läst boken i tryckt form.

Inga kommentarer: