söndag, oktober 31, 2010

Duktig hund... eller duktig matte?!

Ja, då har vi varit på kurs i dagarna två (igen). Eller i alla fall 1½ om man ska vara petig.

Den här gången var det vår lärare N från instruktörsutbildningen i vintras, som skulle bygga på kunskaperna för flera av oss som var med då. Och vilka dagar det har varit! Det blir inte alltid jättemycket "köra egen hund" såna här dagar (ibland blir det mycket detaljpet som ger en knuff i rätt riktning för fortsatt träning), men det är också oerhört givande att titta på andra. Vi har kört hindersäkerhet, framför allt i slalom och på kontaktfält. Där har jag - inte oväntat - hemläxan att träna, träna och träna på slalom - framför allt högerslalom... När det gäller kontaktfälten så fick jag ju erkänna att jag inte har tränat något strukturerat kontaktfältsbeteende med Otto egentligen. Efter att ha sovit på saken kom jag idag på att jag nog vill testa att köra in "nosduttar" på honom - egentligen mest för att öva och sen göra det med Lazer. Det är alltså hemläxa nr 2, eller utmaning om man så vill... N kommer nämligen tillbaka om 4 veckor! Vi har också kört en hel del handlingövningar, inte minst byggda på en dubbelbox. Här gick Otto från klarhet till klarhet och överraskade mig faktiskt mycket positivt. Vid några tillfällen svarade han så bra i svängar att han missade hinder pga det - beteendet blev liksom lite "för bra" men oj vad bra det kändes ändå! Kul!! Nu har vi alltså vintern på oss att fortsätta slipa handling och jobba på kontakfält och slalom. Tjohej. Om det var Otto eller jag, eller båda två, som var extra duktiga vete katten men bra kändes det.

Att det blev en halvdag idag berodde på att vi hade distriktsmöte med HU-distriktet. Det blev ett bra möte trots få närvarande klubbar. Efteråt hade vi bokat guidning av Skånes Djurpark där vi hade mötet. En favorit i repris, kan man väl säga då vi gjorde en liknande grej häromåret. Det är faktiskt extra kul att se parken "efter stängningsdags", djuren är ofta lite mer aktiva när det börjar skymma osv.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vi var på "natt-zoo" i Singapore - man får se mycket kul när det skymmer!