torsdag, oktober 28, 2010

"Låt inte kalendern vara tom"

Jag glömde ju alldeles bort att kommentera den här artikeln, som jag noterade när jag snabbt bläddrade igenom gratis-Lokaltidningen som kommer i brevlådan varje onsdag.

"Låt inte kalendern vara tom" rekommenderas alltså för att man ska undgå att bli deppig under hösten... Jag saxar ur artikeln:

Ta fram kalendern och boka in trevliga saker som att träffa en vän, gå på bio, konsert eller en kul kurs.
– Att regelbundet ha inplanerade trevliga saker stärker hälsan och lyckokänslan. Man kan tänka framåt på en trevlig, go" grej som ligger där och väntar. Att bara låta kalendern vara tom och gå till jobbet är som att välkomna höstmörkret!


Detta uttalande tillskrivs i artikeln alltså en "hälsovetare och samtalsterapeut". Vilken värld lever denna kvinna i?? Och hennes patienter?? Jag känner knappt en människa som "behöver" planera in saker i kalendern, har den tom så när som på jobb?! Kanske umgås jag med märkliga människor men de flesta av mina vänner och kollegor har olika typer av aktiviteter på kvällar och helger, antingen för egen del t.ex. i form av träning (med eller utan hund) eller föreningsengagemang, eller så är det barn som ska stöttas (skjutsas) till olika aktiviteter.

För min egen del funderar jag just nu som bäst på hur jag ska lyckas hålla kalendern så tom som möjligt under november och december, kanske även i januari och februari. Jag behöver andrum!!

Igår kväll konstaterade jag när jag var ute och sprang med Otto precis när mörkret började falla att den här veckan är det sista chansen att få lite dagsljus när man kommer hem från jobbet. Inte blev det roligare av att batterierna i pannlampan höll på att ta slut, så det var ytterligare en sak jag fick lösa igår kväll... Vilket också tog lite tid, för det var attans vad de var fastkilade. Batterierna alltså. Visserligen har det varit pannlampa på under morgonrastningarna i åtminstone en månad, men de är i ärlighetens namn inte så långa så då har jag antagligen inte hunnit märka att ljusstyrkan avtagit efter en stund.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Fast jag tror hon menar trevliga saker, inte vanliga tråkiga saker, även om de inte är tråkiga direkt utan mer vardagliga eller återkommande. Bara för att man har kalendern fulltecknad betyder det ju inte att det är kul saker som är "egentid" - och detta har vi ju pratat om förut :)

Bibbi sa...

Jo visst är det så hon menar, men dels som rubriken var satt, och dels som det faktiskt låter bitvis i artikeln, så verkar det som att man plötsligt skulle vara sysslolös bara för att det blir vinter. Jag upplever väl snarare att de flesta har problem att hitta tid för "trevliga saker" eller "egentid" snarare än att problemet är att kalendern är tom...